Hej,

Jag funderar på att bygga ett hus där man använder sig av solceller för att driva huset. Dock lyser solen betydligt mindre under december och januari månad, så därför undrar jag om de är möjligt att sätta på nät-elen bara dessa två månader om året och slippa betala den fasta kostnaden resterande månader på året?
 
A
Det tror jag inte, min moder har ett hus som bara används på sommaren en par månader, hon måste betala den fasta avgiften hela året ändå.
 
Amarace skrev:
Det tror jag inte, min moder har ett hus som bara används på sommaren en par månader, hon måste betala den fasta avgiften hela året ändå.
De kostnadsuppgifter jag hittat är följande:

Köpa el
- Installationskostnad: 20000 SEK
- Anslutningskostnad: 4000 SEK/år
- Köpa el: 1 SEK/kWh

Sälja el
- Installationskostnad: 15000 SEK
- Anslutningskostnad: 3000 SEK/år
- Sälja el: 0.3 SEK/kWh

Stämmer dessa prisuppgifter?
 
Amarace skrev:
Det tror jag inte, min moder har ett hus som bara används på sommaren en par månader, hon måste betala den fasta avgiften hela året ändå.
Ja kablarna & underhållsbehovet finns ju året om och det är väl det den kostnaden ska täcka för systemet antar jag
 
tomsa1962 skrev:
Ja kablarna & underhållsbehovet finns ju året om och det är väl det den kostnaden ska täcka för systemet antar jag
Men hela idén med att stänga av sin nätel är ju att man inte använder den under vissa månader, och under dessa månader behöver det inte enns fungera rent krasst.
 
det finns mängder med skåp, ledningar, transformatorer mm som ska underhållas... Det kostar pengar...
 
warpi skrev:
Men hela idén med att stänga av sin nätel är ju att man inte använder den under vissa månader, och under dessa månader behöver det inte enns fungera rent krasst.
Nästan desstå större anledning till för dem att ta betalt då
Med tanke på oxider,spindlar å allmänt bös som trivs bättre i ett skåp utan ström kan man tänka
 
warpi skrev:
Men hela idén med att stänga av sin nätel är ju att man inte använder den under vissa månader, och under dessa månader behöver det inte enns fungera rent krasst.
Men bara för att du inte använder dig av nätet hela tiden så kostar det ju inte elbolaget mindre för det, allt måste ju underhållas.
Faller ett träd på någon elledning tex så kostar det ju inte mindre att röja upp och fixa ledningen bara för att du inte är ansluten just då.

Det är ju inte direkt så att de kan plocka bort den del av nätet du "betalar för" med nätavgiften och hyra ut den till någon annan när du inte är ansluten.
Nätet måste ju dimensioneras för högsta belastning och det är ju då du tänkt vara uppkopplad.
 
Men man kan ju ställa av bilen, och bara för det så river de ju inte upp alla vägarna osv? Växlarna osv som ni pratar om är ju inte till för ett hushåll, det är ju många som delar på denna utrustning och självklart går ju underhållsbehover ner om användningen går ner.

Dessutom kan man ju ha att man måste anmäla återinträde på elnätet igen någon månad innan man faktiskt ansluter sig igen.
 
warpi skrev:
Men man kan ju ställa av bilen, och bara för det så river de ju inte upp alla vägarna osv? Växlarna osv som ni pratar om är ju inte till för ett hushåll, det är ju många som delar på denna utrustning och självklart går ju underhållsbehover ner om användningen går ner.

Dessutom kan man ju ha att man måste anmäla återinträde på elnätet igen någon månad innan man faktiskt ansluter sig igen.

Ja jösses q(;^;)p
 
warpi skrev:
...självklart går ju underhållsbehover ner om användningen går ner...
Självklart?
Har du något belägg för detta eller är det bara egna funderingar?
Tex elstolparna ruttnar nog ner lika fort oberoende av hur mycket ström det flyter i ledningarna. Och trådarna och annan utrustning korroderar lika fort.

//KoW
 
KnockOnWood skrev:
Självklart?
Har du något belägg för detta eller är det bara egna funderingar?
Tex elstolparna ruttnar nog ner lika fort oberoende av hur mycket ström det flyter i ledningarna. Och trådarna och annan utrustning korroderar lika fort.

//KoW
Jag ser el-nätet som infrastruktur precis som vägar och därför förstår jag inte varför man inte kan ställa av el-nätet precis som man kan göra med bilen.
 
Även om du ställer av bilen så måste du betala en årlig registerhållningsavgift
Så den kan väl då klassas som motsvarande,visserligen mycket lägre men stolpar mm kostar avsevärt mycket mer å slits av väder & vind etc även om du inte använder strömmen

Det du inte betalar i bilversionen är just den kostnad du anses kosta för att du använder vägnätet dvs bilskatten eller hur
 
Ok, verkar som det skiljer sig lite i filosofin om el och vägar.
 
Tja om du nu vill likställa el och vägar så kan du ju utan problem ställa av elen, bara att säga upp abonnemanget och sedan teckna ett nytt. Se det bara som en aningen förhöjd påställningsavgift då du får betala ett nytt abonnemang varje år.

I ditt andra inlägg frågar du om priserna stämmer? Det lär du nog få ta upp med din nätägare och se om de ens är intresserade av att köpa småskalig produktion. Men om du inte tänker bygga en hejdundrandes solcellsanläggning så skulle jag nog lägga planerna på att teckna ett produktionsavtal på hyllan. Kolla istället runt lite på "nettodebitering" och se om nätägaren ställer sig positiv till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.