Hej! Om jag vill spara så mycket el som möjligt nattetid , ska jag stänga av min luftvärmepump med fjärrkontrollen på natten eller ska jag sänka temperaturen på fjärren och låta fläkten jobba?
 
Det beror på hur kallt du kan tänkas vilja ha på morgonen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beror på hur kallt du kan tänkas vilja ha på morgonen.
Jag vill alltså inte att pumpen värmer alls på natten.
 
F Fruhus skrev:
Jag vill alltså inte att pumpen värmer alls på natten.
Då kan du stänga av den, men det kommer ju då ta väldigt mycket el på morgonoen att värma upp huset igen när du slår på den och du kommer troligen ha en kall morgon/förmiddag då väggar och golv antalgien hunnit bli nedkylda (lite beroende på konstruktion)

Ett alternativ är ju att dra ned värmenn lite på nattne (kanse till typ 16-18 grader) ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Då kan du stänga av den, men det kommer ju då ta väldigt mycket el på morgonoen att värma upp huset igen när du slår på den och du kommer troligen ha en kall morgon/förmiddag då väggar och golv antalgien hunnit bli nedkylda (lite beroende på konstruktion) ok. Läste någonstans att kompressorn slits när man stänger av ofta. Men det kanske inte gäller när den är i standbyläge utan när strömmen bryts helt?

Ett alternativ är ju att dra ned värmenn lite på nattne (kanse till typ 16-18 grader) ?
F Fruhus skrev:
Jag vill alltså inte att pumpen värmer alls på natten.
Men
 
F Fruhus skrev:
Men
Om du vill spara så mycket el som möjligt så stänger du av pumpen helt.
 
  • Gilla
DonPablo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.