1 874 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Stänga av elektrisk golvvärme i källare? Ja eller Nej.
Hej!
Jag har sökt i forumet och googlat men känner inte att jag hittar något bra svar på detta. Känns som att folk säger olika.
Nu när elen är som den är och jag kan se förbrukning i realtid så kan jag konstatera att golvvärmen i källaren drar rätt mycket ström över ett dygn.
Jag har hört prat om fuktvandring och att det skulle ta sig upp i väggarna. Ska även nämna det att det sitter element i tvättstugan så det blir ju inte kallt där inne. I så fall bara på golvet.
Vad tror experterna?
Tack!
Jag har sökt i forumet och googlat men känner inte att jag hittar något bra svar på detta. Känns som att folk säger olika.
Nu när elen är som den är och jag kan se förbrukning i realtid så kan jag konstatera att golvvärmen i källaren drar rätt mycket ström över ett dygn.
Jag har hört prat om fuktvandring och att det skulle ta sig upp i väggarna. Ska även nämna det att det sitter element i tvättstugan så det blir ju inte kallt där inne. I så fall bara på golvet.
Vad tror experterna?
Tack!
Vet du om golvet är isolerat under golvvärmen? Fuktvandringen brukar nämnas som ett potentiellt problem om man använder golvvärme i ett utrymme där den gjutna plattan inte är isolerad. Så att stänga av golvvärmen borde inte vara en risk utan bara förbättra läget om något.
Slingorna ligger rakt på betongen som den borde vara isolerad. Så borde kanske vara okej då.A Avemo skrev:
Jag tackar för svar och vågar nog testa att stänga av.
Så är det. 1975. Dem andra betongytorna i källaren känns inte speciellt kalla, vilket jag då tänker att det är isolerat. Men kan ju ha fel.H halj skrev: