Hej!

Nu inför vintern funderar jag som alla andra på vad man kan göra för att spara in på elförbrukningen. Vi bor i ett ganska stort hus där vi har några större rum som vi i stort sett skulle kunna bomma igen helt och ha minimalt med värme i men problemet är att vi har FTX-system vilket kommer att bidra till att jämna ut temperaturen mellan husets alla rum?

Då vi har tilluftsventiler i dessa rum så antar jag att jag skulle sabba balansen om jag tätar dessa rum?

Ett lite större ingrepp skulle vara att stänga igen tilluften till dessa rum och justera för rätt luftflöden i resten av huset?
 
K
W antonw86 skrev:
Ett lite större ingrepp skulle vara att stänga igen tilluften till dessa rum och justera för rätt luftflöden i resten av huset?
Det är väl bara att vrida igen ventilerna i de rum du inte vill ska ventileras..

Vi brukar kallställa ett par rum på vintern och bara att stänga av värmen och hålla dörren stängd gör rätt stor skillnad. Lite luftflöde för att hålla fukten borta är nog inte fel tänker jag
 
Är det FL ventiler så är det rätt olämpligt att stänga dessa utan att reglera tilluften så du har balans i huset. Är det tryckstyrt på FL sidan kommer det funka där men då bör ju tilluften slava på flöde så TL-flödet går ned.
Är det bara bara frånluft så är det förråd eller liknande sekundära ytor.
 
FTX är bara ett ventilationssystem, inte ett uppvärmningssystem. Det måste således finnas golvvärme eller radiatorer i de rum man vill ha lägre värme i och som går att sätta ner. Försäkringsbolagen säger att man kan sätta ner värmen till +15°, men inte lägre, i hus för permanentboende. Då finns det marginaler för längre strömavbrott och mot ev. fuktproblem.
 
J Josth skrev:
FTX är bara ett ventilationssystem, inte ett uppvärmningssystem. Det måste således finnas golvvärme eller radiatorer i de rum man vill ha lägre värme i och som går att sätta ner. Försäkringsbolagen säger att man kan sätta ner värmen till +15°, men inte lägre, i hus för permanentboende. Då finns det marginaler för längre strömavbrott och mot ev. fuktproblem.
Japp jag vet att FTX bara är ventilation men det jag är rädd för är att den forcerade ventilationen jämnar ut temperaturen mellan rummen så att jag får en liten effekt av att stänga av radiatorerna i de rum jag vill kallställa?
 
Ja man skulle ju önska sig att de rummen bara var lite ventilerade och inte fullt ventilerade. Men det är ett stort jobb att få till alla luftflöden om man börjar ändra på alla ventilationsdon i taken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.