Jag försöker få en Chromecast att funka via telefonen som hotspot. Jag gör detta:

- Startar konfigurationen via Home-appen på telefonen (med hotspot avstängd, wifi på)
- Anslutningen går bra och jag kan klicka vidare till nätverksinställningarna
- Jag väljer 'annat nätverk', knappar in hotspotens ssid och lösenord och klickar på 'anslut'
- slår på hotspoten på telefonen och ser att chromecasten ansluter och får ett IP-nummer
- på tv'n står det bara att den ansluter i typ en minut, sen kopplar chromecasten ner sig från hotspoten och det står att det inte gick att ansluta till nätverket.

Jag gissar att problemet är att Android inte tillåter att enheter anslutna till hotspoten får prata med varandra, bara routas vidare till internet. Då får inte chromecasten kontakt med Home-appen på telefonen för att bekräfta att konfigurationen gick bra?

Kan man stänga av den blockeringen på något sätt utan att roota telefonen? Finns det någon bättre tethering-app än Androids default där man kan göra den typen av inställningar utan att roota telefonen och/eller betala pengar (jag är inte främmande för att betala för en bra app, men jag vill inte betala bara för att prova om den funkar...)?


Jag är inte främmande för att köra iptables, men det kräver root-access...

Skärmdump av mobiltelefons Wi-Fi hotspot-inställningar med ansluten Chromecast-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J
Jag har inte testat detta själv, har separat wifi till chromecasten. Men troligen är det så att för att konfigurera i appen så kopplar du ju upp till chromecastens wi-fi och då kan du inte samtidigt ha hotspoten igång. När du sedan har konfigurerat och chromecasten har fått sin wi-fi så försöker den berätta för telefonen att nu är jag klar med ett broadcast i nätverket, problemet är då att telefonen och chromecastens inte är på samma nätverk. För att chromecasten inte ska fastna på ett nätverk som inte funkar som det ska så måste den ha ett svar på sin broadcast.
Enklaste sättet vore nog att låna en telefon om du inte redan har fler och koppal upp dem på samma hotspot medan du gör installationen.
 
Fast Chromecasten ansluter ju bevisligen till hotspoten, så både under inledningen av konfigurationen (då telefonen är ansluten till Chromecasten) och under resten av konfigurationen (då Chromecasten är ansluten till telefonen) sitter dom, rent tekniskt, på samma nät.
Det är ju inte så att Chromecasten kopplar ner sig från hotspoten för att återansluta telefonen så att den kan tala om att anslutningen till hotspoten gick bra...

Jag tror snarare att det är brandväggsregler i telefonen som gör att enheter anslutna till hotspot-tjänsten inte kan komma åt telefonen (och andra enheter på nätet?).
 
Nej den kopplar ner sig från telefonen och ansluter till hotspoten och skickar en broadcast på det nätverket. Men telefonen lyssnar inte på det nätverket för det är bara en router mellan modil-data till hotspot wi-fiet.
 
När telefonen är hotspot så lyssnar den både på mobilnätet och sitt eget wifi-nät. Klienterna (Chromecasten t ex) skickar ju en DHCP-fråga till telefonen och får svar, så bevisligen lyssnar den på vissa tjänster/portar.
 
Du har bara en WIFi kanal på telefonen, dvs den kan inte både fungera som router och klient. Tyvärr tror jag inte det hjälper att roota luren ens för det är troligen hårdvaran som bestämmer det.
 
Jag tror du får läsa på lite mer om hur (ethernet) nätverk och IP funkar. Telefonen eller vilken router som helst är en klient på nätet precis som alla andra. Skillnaden är, lite förenklat, dels att den utför paketförmedling till/från andra nät (som den lämpligtvis, men inte nödvändigtvis har kontakt med) och att den svarar på DHCP-frågor så att andra klienter får sina IP-nummer och adressen till nätets gateway.
 
Ok, jag ger mig. Löser du det så berätta gärna, då jag inte tror du kommer lyckas ens med en rootad lur.
 
J
useless useless skrev:
Jag tror du får läsa på lite mer om hur (ethernet) nätverk och IP funkar. Telefonen eller vilken router som helst är en klient på nätet precis som alla andra. Skillnaden är, lite förenklat, dels att den utför paketförmedling till/från andra nät (som den lämpligtvis, men inte nödvändigtvis har kontakt med) och att den svarar på DHCP-frågor så att andra klienter får sina IP-nummer och adressen till nätets gateway.
Njae han får läsa på hur OSImodellen och Tcp/ip funkar. Ethernet är via kabel, men ändå kommer ordet från etern som är det okända mediet man förr trodde fanns i rymden :D:D:D
 
Jo, jag skrev ethernet inom parentes och routingen på subnätnivå funkar lika dant för TCP och UDP...
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.