Hejsan. Jag ska flytta en radiator i garaget så måste kapa rören och skarva. Räcker det att stänga av pumpen, kapa rören och sen starta igen och lufta lite radiatorer. Har en Nibe F1245. Är det bara att stänga av på skåpet vid displayen så är cirkulationen av i elementen? Något annat matnyttigt att tänka på vid ingreppet?
Mvh
 
Normalt måste man också tömma värmesystemet men i garaget kanske det kan rinna ut vatten utan att det gör något? Golvbrunn? En rörmokare kan frysa rören så det bara är vattnet i radiatorn som rinner ut och kanske inte ens det det finns avstängning på den radiatorn.
 
Yes det är inget problem om det rinner ut vatten, finns golvbrunn. Men stänger jag av all cirkulation om jag bara stänger av på brytaren på skåpet? Kan det bli problem att få igång allt igen?
 
Någon som har koll, sitter pump och allt inne i skåpet? Om jag slår av strömmen till detta, kommer då cirkulationspump och allt att slockna så jag kan byta radiator uppe i garaget? Kan det bli problem att få igång allt sedan?
 
  • Värmepump från NIBE med kontrollpanel visande driftstatus, modell F1245, står i rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Stäng av säkerhetsbrytaren på väggen , ska finnas en eller stäng av säkringar i centralen för VP
 
R rävlyan skrev:
Stäng av säkerhetsbrytaren på väggen , ska finnas en eller stäng av säkringar i centralen för VP
Yes sitter en brytare, då slås värme cirkulation och allt av va? Något annat man kan behöva tänka på innan man kapar rören i garaget? Kan det bli nå problem att få igång allt efteråt eller blir det bara en del luftning?
 
R
Inget annat som kan paja , sänk trycket i systemet innan kap annars blir det dusch , försök att hitta så många ventiler du kan och stäng av dom , ibland en på varje sida om cirkpumpen , kanske en filterboll ( ser ut så här ) den går att stänga , bara rota runt .
Stänga alla element och GV . Sen blir det luftning på alla håll och fronter
 
  • Messingkulventil med blått handtag för att stänga av vattenflöde i rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.