Hej!

Bor i lägenhet, men vet inte riktigt vart man ska vända sig för att få råd om detta. Antar det ändå är samma kunskap som gäller som för hus...mer eller mindre.

Har länge stört mig på ventilationen, är en rätt liten etta, så vardagsrummet är sovrum, och därmed blir ljud extra känsliga. Sitter en liten smal grej ovanför fönstrena i det rummet, där man enbart kan stänga till eller ha helt öppet, till en springa bakom som går rakt genom ytterväggen med enbart ett galler utåt. Någonstans i detta uppstår ofta ett tjutande ljud. Inte världens volym, men en frekvens som hörs genom det mesta och fullständigt går mig på nerverna.

Tyckte förut det blev bättre om jag hade fönstret i köket, mot innergården, öppet i en liten springa. Gissar på att det blir undertryck i lägenheten med kraftiga utsug i kök och badrum, samt för lite till-luft i övrigt. Men nu tycker jag det tjuter oavsett vad jag gör. Undrar om inte det är så att minsta vind skapar ett visslande vid det där gallret på utsidan eller något. Samt att undertryck då skapar ett drag som gör samma sak.

Har testat att stänga till (som man ju inte ska) ventilen och det kan minska ljudet ibland, men inte ens det hjälper alltid. Har stängt ner utsuget i badrummet då det väsnas som f-a-n helt öppet. Öppnar bara när jag duschar och har öppet någon timme efter. Sedan stängs det igen. Går inte med annat. Annars både tjuter och susar det så det hörs genom hela lägenheten, med stängd dörr.

Är bostadsrätt, så vissa saker får jag ju fixa själv, vissa får jag be om hjälp med.

Tacksam för alla råd!
 
Tyvärr verkar du bo i ett hus med endast frånluftsventilation. Svårt att bli av med problemet då luften gärna vill in någonstans. Jag har svårt att ge dig några bra tips, men försök att få fastighetsskötaren att installera behovsstyrd frånluftsfläkt och att den skall varva ner nattetid. Går inte det kan du prova göra som jag gjorde för att bli av med mina lufttjut, Regla upp brevinkastet, det funkade för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.