Hej, nu behöver jag hjälp!

VVS-killen säger att jag behöver ha en ständigt stigande ledning från den vattenmantlade braskaminen till expansionskärlet.

Jag har ju tänkt mig att jag gjuter in rören i plattan, vilket resulterar i att de först går ner, från pannan, och sen upp. Detta är alltså enligt dem inte tillåtet. Är det så? Hur löser man det?

Hilfe!

 
Vvs killen har rätt.
(Jag förutsätter att du har öppet kärl)
Du bör ha en ständigt stigande ledning från braskaminen.
Detta är viktigt för att luft som frigörs i vattnet när du eldar i braskaminen kommer att fastna i röret om du böjer det neråt som du tänkt.

Luften i röret stoppar cirkulationen och du kommer att få driftstörningar (stopp i vattencirkulationen)

Det är även viktigt att röret ständigt stiger för då har eventuell ånga och övertryck en enkel och bra väg ut vid en eventuell kokning. Det handlar alltså om säkerhet.
Det är därför röret ska gå ständigt stigande.

Om du nödvändigtvis måste dra röret neråt så kan du kanske lösa detta problem ändå.
Du får sätta en avluftare på röret innan det går neråt.
Du får nog även montera en säkerhetsventil på röret efter braskaminen.

Jag vågar inte svara på om detta är ok men din vvs kille verkar ju ha koll så fråga honom.
 
Om du har ett ventilrör med säkerhetsventil vid kaminen och unstallerar en SYR Typ 5067 http://www.somatherm.se/pdf/typ_5067.pdf så går det nog bra ändå.

Antar att din kamin inte har inbyggd kylslinga, har du kylslinga och kommunalt vatten så går det även med SYR 3065

Sammanlagt gör det att du måste dra 5 st rör till kaminen.
Värme 2 st
Kallvatten 1 st
Spillvatten från SYR 1 st dras till närliggande brun ed
samt ledning från säkerhetsventil 1 st kan dras ut direkt ovan tak.

/Patrik
 
Tack för svaren. Jag ska snacka med vvs-killen i dag. Återkommer.
 
Ok, nu har vi löst det :)

Det blir en t-koppling och en stigande ledning upp till ett expansionskärl som jag gömmer i ett köksskåp. :) Kanske inte den snyggaste lösningen, men bättre än en explosion.

 
Låter enkelt billigt säkert och bra.
ett frågetecken är om det gör något att kärlet blir varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.