I vår gräns till granntomten har vi ett jättestort kastanjeträd ca 2 m från gränsen. Trädet fäller mängder av löv varav vi får ungefär hälften till vår tomt. Resten av löven blir liggande utan något som helst bekymmer för ägaren i hopp om, att vinden ska sköta lövrenhållningen, vilket innebär, att vi vid ogynnsamt vindläge får räfsa löv
till långt ut på nästa vår. Grannen ser tidvis till att löv hamnar på gatan utanför för vidare vindtransport till grannar längs gatan. Att hänvisa till Jordabalken 3 kap § 1 om vad som där står att läsa om varje fastighetsägares skyldighet att ta hänsyn till sin omgivning berör inte vår granne. Så - vad gör man?
 
Räfsar.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
1. Biter ihop och räfsar löv
2. Pratar med grannen, hjälper inte det så gäller 1 & 3
3. Lägg energi på rätt saker.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
optimum
4. Flyttar
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Håller nog med ovan. Hur långt är man beredd att driva en fråga är nog en fråga man ska ställa sig själv. Polis ? Förvaltningsrätten? Etc etc.
 
1-4 räcker som svar, stäng tråden! ;):D(y):p
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M murgröna skrev:
I vår gräns till granntomten har vi ett jättestort kastanjeträd ca 2 m från gränsen. Trädet fäller mängder av löv varav vi får ungefär hälften till vår tomt. Resten av löven blir liggande utan något som helst bekymmer för ägaren i hopp om, att vinden ska sköta lövrenhållningen, vilket innebär, att vi vid ogynnsamt vindläge får räfsa löv
till långt ut på nästa vår. Grannen ser tidvis till att löv hamnar på gatan utanför för vidare vindtransport till grannar längs gatan. Att hänvisa till Jordabalken 3 kap § 1 om vad som där står att läsa om varje fastighetsägares skyldighet att ta hänsyn till sin omgivning berör inte vår granne. Så - vad gör man?
Inser sin egen roll i kretsloppet och passar inte detta flytta till trädgårdsfritt boende!
 
Sånt här ingår i konceptet om man äger en trädgård.
Här har grannen på ena sidan en stor ek, löv och ollon, från skogsskiftet på baksidan kommer löv kottar och barr. Grannen på andra sidan får mina löv, kottarna och barren och ett och annat eklöv. Deras löv blåser till nästa granne osv. Blåser det nån gång kraftig ostlig vind far allt åt andra hållet. Sydligt blåser allt in i skogen osv.
Slumpens skördar var löven hamnar, ohållbart om alla skulle vara tvungna att gå runt och plocka sina egna löv.
Sen är kastanj stora blaffor och mycket men som sagt, löven ingår om man har trädgård. Ungefär som snön.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag tycker kommunen ska komma och räfsa upp alla eklöv från allén utanför mig. :crysmile:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Du kan också låta löven ligga, så göder de din gräsmatta, samt blir mat till dina maskar.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Antar även att träden fanns där redan före ni köpte huset ;)

Råden 1-4 gäller därmed.

Plus "Det är enklare bo omgiven av asfalterade ytor men inte så vackert."
 
Var glad att du inte är granne med mig då. Jag har en enorm ek som fäller kopiösa mängder löv. Och vissa år kommer även ekollon.

Min granne räfsar själv.
Hade han sagt till mig att jag skulle ta ner eken så hade jag bara ryckt på axlarna och sagt något liknande att eken fanns där före båda dina hus.
Självklart så tar jag grenar och dylikt som hänger över till grannen, eller så tar han det själv.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.