Hej!

Möjligen ett uttjatat ämne ;-) Förra året köpte vi ett fritidshus byggt -04 med krypgrund på betongsula. Vi gjorde ingen fuktbesiktning vid köpet, men gjorde en i höstas (Anticimex). Då fanns inga fuktindikationer i grunden och RF låg på 60-65%. Nu har det ju regnat enorma mängder på sistone och när jag idag lyfte inspektionsluckan (hygrometern har stått på 98% en månad) slog en mycken unken jordlukt emot mig :eek: Sanden är ljus under hela huset utom längs ena gaveln där den är mycket mörk (och luktar jord). Antar att fukten härstammar därifrån.

Har läst en hel del trådar om detta problem med krypgrunder, men vill ändå bolla några idéer med er. Spontant vill jag skapa cirkulation i luften där nere så jag har låtit båda inpektionsluckorna stå öppna och stoppade ner kontorsfläkt modell större där. Man kunde genom gluggarna i muren känna att det blåste en del i grunden tack vare detta. Är detta en god idé? Eller förvärrar jag bara problemet (i en del trådar hävdas det så...).

Nästa desperata åtgärd (i väntan på bättre) tänkte jag är att att köpa en luftavfuktare på Biltema/Rusta/ÖB el dyl. som klarar 10-30 liter/dygn, täta gluggarna och låta den köra ett tag. Bättre än inget, eller hur?

Men vad blir nästa steg? Kan/bör jag utreda orsaken till fukten elller är det bara att gilla läget och slanta upp för en avfuktare? Finns det någon "oberoende" rådgivare man kan vända sig till när det gäller vilken typ av avfuktare som passar bäst för just mitt hus?

Jag vet inte vilken RF vi har ute, men temp ligger på ca 25 grader och i grunden 14.1-14.6 grader med en RF på 98%.

Tacksam för synpunkter!

Mvh
Anders
 
Du bör ta reda på var fukten kommer ifrån. Kan det vara ytvatten som kommer in eller är det dåligt dränerat.

Jag hade rusat iväg och köpt en billig avfuktare bums och sen utrett anledningen till fukten.

/N
 
Hej!

Tänkte bara informera lite om hur det går med den fuktiga krypgrunden...Jag köpte en avfuktare (kap. 20 l/dygn) på Jula och sänkte ned genom ena luckan (alla gluggar tätatde med frigolit + silvertejp). Efter 1 dygn hade RF sjunkit till 84% (från 98%) och temp höjts2 grader. Fast bara i den "kammaren" där avfuktaren stod (grunden delas i mitten av en längsgående mur av betongblock, med 2 st små gluggar). I den andra kammaren låg värdet stilla. Jag kunde tömma 1,1 liter vatten.

Jag bytte då plats på avfuktaren och fick ned RF i den andra kammaren med 10%-enheter på några timmar. Men samtidigt så ökade RF i den första kammaren igen :( Tänkte att antingen är vattentillskottet konstant eller så är det ingen luftcirkulation mellan kamrarna. Efter att 1 dygn gått kunde jag tömma ytterligare 1,8 liter vatten.

Har nu flyttat tillbaka avfuktaren till första kammaren (där de visuellt största problemen finns m fläckar o biologisk påväxt). Satte även in en kontorsfläkt med en strut på som fläktar genom en av gluggarna mellan kamrarna och har just nu en RF på 77% temp 17.0 C resp. 88%/14.8 C.

Jag tycker avfuktaren gör ett bra jobb! Det som oroar mig är att luftfuktigheten stiger så snart jag stänger av den. Kan det vara så att marken kapillärt drar upp mer vatten hela tiden så att mina åtgärder är lönlösa? Huset är från 2004 och i grunden har jag sand/plast och därunder jord. Gluggarna i grunden är 2 på varje sida/gavel 285 x 90 mm (små, tycker jag). Förhoppningsvis finns dräneringsrör utanför, men jag ska kolla upp detta idag. Det har ju regnat enormt mycket i sommar och marken i skogarna runtomkring är vattenmättad, antar att detta bidrar.

Vad tycker ni - ska jag stänga avfuktaren nu och öppna gluggarna igen? Vill ju inte riskera värre problem genom att jag stängt all friskluft-tillförsel.

Mvh
Anders
 
Nu är det varmt ute och tvärt emot vad många tror så innehåller varm luft mer fukt än kall luft. Vid denna årstiden är det teorektiskt sätt bättre att ha det stängt.

Det finns många som har avfunktare körandes hela tiden i sin krypgrund.

Kan du sätta en lite fläkt så luften kan cirkulera från den ena kammaren till den andra och på så sätt kanske klara sig på en avfuktare?

Har du plasten längst up?
 
Tack för synpunkterna! Jo, jag ska nog köpa en avfuktare till i morgon, trots allt en rel. billig åtgärd (stormarknadsmodell då). Nu kör jag den växelvis i de olika halvorna av huset, den ena dagtid och den andra nattetid...Har även labbat med en fläkt, men ser inte direkt någon skillnad, fortfarande verkar den del som inte har avfuktare märkligt "oberörd". Men jag kanske måste ha tålamod ;-)

Just nu ligger RF på 79% resp. 85% o 15 grader m stängda ventiler (mot utgångsläget 98/98 o 14 grader). Dumt nog har jag ingen hygrometer ute. Ganska kalla dagar nu, ung. samma temperatur ute som i grunden...

Bifogar en bild på hur det såg ut när jag påbörjade projektet, det mörkgrå partiet var blött av kondenserat vatten. Väggen i bilden är mellanväggen som delar husets grund i två halvor. På blindbotten finns ett fint vitt mjöl, som vad jag förstår av andra trådar är biologisk påväxt. Det luktar inte mögel, men väl jordkällare...

Hur länge bör jag köra avfuktaren? Kan man säga en generell nivå på RF som är "godkänd"? Att det inte ska vara blött på muren förstår jag, men gör det nåt om det finns mörka fuktfläckar kvar i sanden här o där?

Mvh
Anders
 
  • DSC01368.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sanden skall inte vara där, den bara samlar fukt. Det skall vara plast överst. Plasten skall sluta tätta mot mark och byggnadsdelar. Den skall förhindra att markfukten kryper upp.

Nu när det varit fuktigt så får du säkert köra på ett tag för att få ut all fukten.

När du skall sluta vet jag inte däremot.
 
Om hygrometern har visat 98% under en längre tid så tar det ett hyfsat tag innan den hämtar sig från skräckupplevelsen, och under den tiden visar den för mycket. Det gäller i alla fall vanliga clasohlson-hygrometrar i hundralappsklassen. Fiska upp den i stugvärmen ett par dagar och låt den vila sig. Den typen av hygrometrar är mycket prisvärda men man ska vara medveten om felvisningen som lyckligtvis(?) är på den höga sidan.

Det tar också ett tag (några veckor) för trävirket i blindbotten att ge ifrån sig fuktigheten som det samlat på sig.

Om din avfuktare inte samlar in mer än en liter om dagen har du nog inget allvarligt fuktproblem. Jag skulle tro att du ser avsevärt lägre värden om ett par veckor. 70% är nog lagom att sikta på.

För att få cirkulation på luften mellan kamrarna kanske du behöver en kraftigare fläkt, typ kanalfläkt med några meter flexslang som du drar genom en av gluggarna.

Tyvärr, sluta köra avfuktaren kan du nog inte, men med tiden kan du nog köra med tidur eller stänga av över vintern eller liknande. Avloppet får du fixa så du slipper tömma den dagligen. Det kanske går att ansluta en slang och dra i väg den till en plats utanför grunden?
 
Kan du inte bara skaffa ytterligare en avfuktare och ha separata avfuktare i varje utrymme i grunden? Jag köpte en för under tusenlappen så det är ju inga stora kostnader.

Jag instämmer med föregående talare: Du måste fixa avloppet så att avfuktaren inte stannar p.g.a. "full tank". I min grund var avloppsrören åtkomliga. Jag moterade en rensbrunn med lock på huvudstammen och satte en genomföring i locket som jag anslöt avloppsslangen från avfuktaren till. Genomföringar finns bl.a. på Biltema.
 
Japp, idag inhandlades ytterligare en avfuktare! Dock var alla under tusenlappen slut, avfuktare är högvilt på stormarknaderna i sommar och hyllorna gapar tomma (dyrare modeller finns förstås).

Bra idé det där med avloppet! Hittills har jag stått ut med att lyfta ur och i avfuktaren, men det är klart - den gymnastiken blir ju tråkig i längden...

Bifogar en bild som visar hur muren (som tidigare var ganska blöt) nu torkat upp och det känns ju positivt!

//Anders
 
  • DSC01382.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag har nu spårat var fukthalten är högst i grunden och plockade bort stenar som förra ägaren lagt utanför muren, som "dekoration". Det visade sig att det ligger att lager singel runt om hela grunden UTOM i ett av hörnen (se bild), där ligger jorden dikt an mot muren (och man ser blöta fläckar där, se bilden). Förstår inte detta alls...möjligen att singlet tog slut och han tänkte "skit samma, det gör nog inget". Ett ytterligare problem som jag som nybörjare på hus tror mig se är att dräneringsröret ligger vid markytan. Visst ska väl det grävas ner en 30 cm? Ett annat problem är att stuprören slutar precis intill muren, siktar på att gräva ner en riktig avledning framöver, just nu leder jag provisoriskt bort vattnet en bit utanför dräneringsröret.

Vad tycker nii? Ska jag grävar ur jorden och fylla ut med singel? Gräva ner dräneringsröret djupare?

Mvh
Anders
 
  • DSC01412.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
a_elias skrev:
Ett ytterligare problem som jag som nybörjare på hus tror mig se är att dräneringsröret ligger vid markytan. Visst ska väl det grävas ner en 30 cm?
Vad jag har kunnat läsa mig till ska rören ligga lite djupare än själva grunden eller på samma djup. Ligger de för högt kommer vattnet att tränga in i grunden under dräneringsrören.
 
Hej!

Liten uppdatering...Efter åtta dygn med luftavfuktare så har den rel.luftfuktigheten stabiliserats på 70-73% (att jämföra med 98% för en vecka sen). De stora fuktfläckarna (se bild) i sanden längs grunden (marktäckande plasten är tyvärr övertäckt med sand) har i stort sett försvunnit och det luktar inte längre jordkällare. Slår jag av luftavfuktarna stiger dock RF till 80-82% på nån timme, vilket jag antar beror på att fukttillskottet från marken (eller träet?) är ganska stort.

Känner att jag måste göra nåt åt saken nu, inte bara åtgärda symptomen. Jag har några funderingar:
1. Marktäckande plasten är inte uppvikt längs muren överallt och det verkar blötare där det "saknas" en bit plast fram till muren. Kanske ska skarva på en bit plast?
2. Sanden verkar suga åt sig fukt.
3. Det ligger grus runt utsidan på grunden utom på ett ställe där leran ligger mot muren, det verkar vara fuktigare där.
4. Dräneringsröret utanför muren ligger ytligt i ena hörnet, vid utkastet på stupröret.

Vad jag kan förstå av andra trådar om samma sak så är detta en lösning:
1. Täck över sanden med ytterligare ett lager plast och vik upp denna längs muren, ända upp till ventilernas nederkant.
2. Gräv ut leran på utsidan av muren och återfyll med dräneringsgrus.
3. Gräv ned dräneringsröret och bädda in det i dräneringsgrus (ligger nu i leran).

Är detta rimliga åtgärder? Tycker det känns konstigt att täcka sanden med plast - får man inte kondens o mögel under plasten då??

Mvh
Anders
 
  • DSC01372.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbla lager plast kan motverka kondensen att gå ner i marken. Senaste "rönen" är att lägga plasten omlott på så sätt att kondensvatten som hamnar ovanpå plasten kan rinna ner under plasten vid nästa skarv. Med två lager plast borde det finnas risk för att man låser inne fukten.
 
a_elias skrev:
2. Sanden verkar suga åt sig fukt.
Ja, fast den avger väl också fukt, dvs den fungerar som utjämnare av fuktigheten. I sig gör den nog ingen skada.

Det är inte säkert att du måste åtgärda något alls, för hög RF i krypgrunder sommartid är nog helt normalt. Så även om du fixar det du nämner har du förmodligen fortsatt hög RF och behov av en avfuktare. Du får ställa en minskad elkostnad i relation till besväret att genomföra det du listar upp.

Så åtgärd ett är kanske att skaffa en elmätare och se vad avfuktaren kostar dig egentligen?

Å andra sidan, mer plast i krypgrunden är en billig åtgärd, och lite enklare dräneringsfixar är nog ett rent nöje. Se till att takavvattningen rinner iväg långt från huset också. Däremot, exempelvis fullständig omdränering av huset skulle nog inte ge resultat i proportion till kostnaden, om det nu inte behöver göras av andra skäl..
 
Vad ligger luften utomhus på för fuktighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.