Vi har vattenburet system och bergvärme. Thermia Diplomat TSW 8.
Huset är enplans med källare.

Trots att vi har luftat samtliga element utan någon vidare förbättring så hör vi en ständigt droppande och rinnande i elementen.
Finns det några tips? Vad ska vig göra?
 
Är trycket i systemet ok? Fyll på mer vatten?
 
Trycket är vad jag vet helt okej. Ligger på dryga 1,1 bar. Fyllde på lite mer vatten i helgen för att testa. Vet inte om det bara var slumpen eller om det var tystare en stund...
Hur mycket tryck kan jag ha?
 
H Henrik Ingvarsson skrev:
Vi har vattenburet system och bergvärme. Thermia Diplomat TSW 8.
Huset är enplans med källare.

Trots att vi har luftat samtliga element utan någon vidare förbättring så hör vi en ständigt droppande och rinnande i elementen.
Finns det några tips? Vad ska vig göra?
Testa lufta med cirkulationspumpen (arbetsbrytaren) avstängd istället.Låt den köra en värmecykel och stäng av värmepumpen och vänta några typ 10 minuter och lufta.
 
V växelventil skrev:
Testa lufta med cirkulationspumpen (arbetsbrytaren) avstängd istället.Låt den köra en värmecykel och stäng av värmepumpen och vänta några typ 10 minuter och lufta.
Jag testade att gå in pumpen och "stänga av" systemet så att bergvärmepumpen är på men inte arbetar när jag luftade i helgen. Det borde vara så du menar va?
Men jag väntade iofs inte mer än någon minut eller två innan jag började lufta.
 
H Henrik Ingvarsson skrev:
Jag testade att gå in pumpen och "stänga av" systemet så att bergvärmepumpen är på men inte arbetar när jag luftade i helgen. Det borde vara så du menar va?
Men jag väntade iofs inte mer än någon minut eller två innan jag började lufta.
Låt den köra en värmecykel klart och sedan stäng av på arbetsbrytaren så cirkulationspumpen är avstängd och vänta typ 10 minuter och lufta systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.