Jag har WC-installationer med inbyggd cistern och pneumatisk fjärrtryckknapp från Cera-serien. Tryckknappen (tryckknapparna: hel och halv) fungerar i princip felfritt bara ett par månader efter installation/byte. Har nu bytt dem 5 ggr på 10 år. Problemet är att knappen fastnar eller fjädrar tillbaka. Verkar inte vara något fel vid cisternen eller i tätheten av systemet, utan jag misstänker att det är själva pneumatiken som är problemet. Den består i princip av bälgar och silikonslang. Jag har runt 1,5 meter slang från tryckknapp till cistern, vilket är mindre än de 2 meter som skickas med. Ser ingen notis om maxlängd på dessa.Har även smort upp ställen där plast glider mot plast med lite (lite!) silikonolja, men det har inte gjort någon som helst skillnad. Vid varje byte av tryckknapp blir systemet som nytt och fungerar perfekt.

Funderar på att antingen byta ut slangar till styv 6mm trycklufts-PEX, bygga om till elektrisk och sätta en fjäderdämpad solenoid vid cisternen eller testa nyare tryckknapp typ. RSK 7926984.

Någon annan som sett det här problemet? Idéer?
 
Har tyvärr ingen erfarenhet av ditt problem, men du kan kanske trösta (?) dig med att vi har vanliga Ifö på jobbet och de strular nog allihopa med just tryckknappen så att de hänger sig öppna och står och spolar kontinuerligt. Huset nybyggt. Ett hundratal toaletter.

Jag var faktiskt tvungen att kolla upp Ifö nu, och de är tyvärr svenska. Och skånska. Och har hållt på med det här i hundra år tydligen. Måste vara ett döende företag för hur ett svenskt företag kan ha så patetisk dålig kvalitet idag är ju helt obegripligt. Kommer aldrig installera Ifö hemma.

Ja, ursäkta att jag spammar i din fråga. Var bara tvungen att kräkas lite på dom. :)
 
I övrigt väldigt nöjd med Ifö kvalitetsmässigt.
Glömde skriva att jag har en kompis med exakt samma detaljer där det inte krånglar alls. Hon har dock bara 40 cm slang mellan knapp och cistern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.