Hej!
Det börjar bli dags för att beställa material till fasaden. Stående gran, 145 mm breda, hyvlade med en liten dubbelfas och ändspontat. Behandlad med Organowood vad tanken - och då är längden på brädorna begränsade till max 5,4 meter.
Huset är som kan ses i bifogade bilderna rätt så långa längder (över 9 meter på kortsidorna) på vissa delar. Huset kommer inte ha någon midja.
Hur tycker ni man ska resonera kring att fördela skarvar över fasaden för att få dem att smälta in bra? Samt hur man då ska resonera kring längder på brädorna (alla samma eller olika längder) eller vid beställning.
Stor tack på förhand!
Det börjar bli dags för att beställa material till fasaden. Stående gran, 145 mm breda, hyvlade med en liten dubbelfas och ändspontat. Behandlad med Organowood vad tanken - och då är längden på brädorna begränsade till max 5,4 meter.
Huset är som kan ses i bifogade bilderna rätt så långa längder (över 9 meter på kortsidorna) på vissa delar. Huset kommer inte ha någon midja.
Hur tycker ni man ska resonera kring att fördela skarvar över fasaden för att få dem att smälta in bra? Samt hur man då ska resonera kring längder på brädorna (alla samma eller olika längder) eller vid beställning.
Stor tack på förhand!
Redigerat:
Det mesta ger sig självt.
Det är inte så många partier som inte har fönster/dörrar som bryter av och därmed ger längden.
I övrigt skulle jag köra med löpande slumpartad skarv, men se till att inga skarvar hamnar jämte varandra, dvs ingen generalskarv, inte ens två brädor. Försök också att undvika skarvar under hörnen på alla fönster, då det är där mest vatten rinner vid slagregn.
Sedan måste man tänka lite med ändspontat för alla kapade bitar som därmed bara har spont i en ände. De bitarna måste användas med utgångspunkt från hörn eller fönster/dörr-kant. Om det finns dåliga bitar, t ex med stora/många kvistar eller kvisturslag, eller extremt vinda och skeva brädor, eller skadade spontpartier etc, så kan man försöka planera in så man kan såga bort dem. Trä är levande mtrl så man kan inte utgå från att allt är användbart. Det är en del av att det ger sig självt, under byggprocessens gång, och är svårt att planera för. Därmed inte sagt att man inte behöver planera alls, för då kan man behöva köpa mer panel i slutet, vilket man oftast vill undvika.
Generellt vill man ha så få skarvar som möjligt, men det beror ju också på hur mkt spill man kan/vill avvara.
Det är inte så många partier som inte har fönster/dörrar som bryter av och därmed ger längden.
I övrigt skulle jag köra med löpande slumpartad skarv, men se till att inga skarvar hamnar jämte varandra, dvs ingen generalskarv, inte ens två brädor. Försök också att undvika skarvar under hörnen på alla fönster, då det är där mest vatten rinner vid slagregn.
Sedan måste man tänka lite med ändspontat för alla kapade bitar som därmed bara har spont i en ände. De bitarna måste användas med utgångspunkt från hörn eller fönster/dörr-kant. Om det finns dåliga bitar, t ex med stora/många kvistar eller kvisturslag, eller extremt vinda och skeva brädor, eller skadade spontpartier etc, så kan man försöka planera in så man kan såga bort dem. Trä är levande mtrl så man kan inte utgå från att allt är användbart. Det är en del av att det ger sig självt, under byggprocessens gång, och är svårt att planera för. Därmed inte sagt att man inte behöver planera alls, för då kan man behöva köpa mer panel i slutet, vilket man oftast vill undvika.
Generellt vill man ha så få skarvar som möjligt, men det beror ju också på hur mkt spill man kan/vill avvara.
Liknande trådar
-
Avstånd mark - stående panel: räknas offerbrädan?
Fasad -
Helt stillastående rexovent RDAA 1-4-1
Ventilation -
Altan i tre nivåer - fristående ”steg”?
Altan & Uteplats -
Tillbyggnad på reveterat hus - träfasad? Blanda? Bilder sökes!
Fasad -
Upptäckt fukt i bjälklag vid badrumsrenovering - hantverkare vill ta betalt för stillastående tid
Juridik