Hej!

Jag är nu färdig med stommen till mitt staket. Staketet får en pergola över grinden.
Jag ska nu klä staketet med stående, snedkapade, ribbor men stöter på ett problem som jag hoppas någon klok kan hjälpa mig med.

Jag behöver hjälp med hur jag mäter upp rätt höjd på varje ribba innan jag sågar den. Jag är medveten om att många reflexmässigt kommer tycka jag ska såga de hyfsat, skruva upp dom och sen kapa med cirkelsåg. Testade detta på ett anat staket där resultatet blev dåligt så jag undviker helst detta.

Stolparnas ligger i våg på höjden vilket även skruvreglarna gör. Detta medför att skruvreglerna har någon centimeter mer ner till marken på vänster i bild jämfört med höger i bild. Att kapa alla ribbor till samma höjd kommer därför inte att fungera.

Målet är främst att ribborna ska vara helt i våg i ovankant. Ifall de skiljer sig några millimeter mot marken tror jag inte kommer synas eftersom mina plattor är ojämna.
 
  • Obehandlat trästaket med en pergola över grindområdet under konstruktion framför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Sätt upp ett murarsnöre i våg i den höjd dom är önskvärd. Gör likadant i botten. Mät varje ribba för sig. Då blir det exakt.
 
  • Gilla
Tungbetong
  • Laddar…
P
Ska de inte vara lika långa ? Tycker marken ser plan ut. Eller lutar det ut mot gatan ? Har precis byggt 25 m staket och har inte anpassat alls efter marken även om det skiljer någon cm , inget man tänker på.
 
Redigerat:
Tack för svar!

Murarsnöre låter som en klok väg! Det borde inte slacka mätbart över denna distans va?

Marken lutar typ 3 centimeter över sträckan mellan mina hörnstolpar.
 
Jag tror du kan såga stolparna exakt lika långa och sätta dem som du planerar i överkant. Då får du en rak horisontell underkant med lite olika avstånd till markplan (3cm). Att ögat ser att marken lutar lite känns helt naturligt för det gör den ju. Att låta staketet ”följa” lutningen kan se konstigt ut om du har otur. Krångla inte till det!
 
  • Gilla
Byggmaestr och 1 till
  • Laddar…
P
Lite lutning mot gatan.
 
  • Trädgårdsstaket av trä med svag lutning ner mot en grusad uppfart och gata, del av bil syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.