Jag ska laga ruttet timmer runt förnster på gaveln och tänkte såga bort det dåliga och sätta in nya reglar, stående... det är dåligt mellan fönstret på över och undervåningen samt på sidorna om fönstret.

läste följande på http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/timmerstomme-historik/

Så fort man sätter in ett vertikalt virke i det liggande timret kan det uppstå problem. Det får ju inte hindra timrets rörelser. Därför måste alltid gåten eller svärdet ges fritt spelrum, så att det finns sjunkmån för varje timmerstock
Så... hur ska ja fästa in en stående regel egentligen? Jag tänkte ju bara smäcka dit den med bra passform och skruva fast den i typ var eller varannan timmerstocksända. Snackar iaf 3m reglar
 
Vi skruvade fast regeln i golvet och använde glidbeslag i övre änden.
En del sågar ur ett spår i övre änden av regeln, som skruvarna kan röra sig i.
Är det ett riktigt gammalt timmerhus så vete jag f-n om det rör sig så mycket egentligen (?)
Jag TROR att det bara är de första åren som timret sjunker ihop en bit, sen står det nog ganska stilla.
 
Jag har gjort många motsvarande konstruktioner som du beskriver både vid renovering och vid tillbyggnad utan problem. Kan som bax antyder bero på att huset är drygt 100 år.
 
är inte helt med på vad du menar, vilka stockar är låsta och vilka är det inte mot regeln? Jag tänkte göra som bilden som är långt i från skalenlig.... och helt enkelt skruva fast regeln i kortändarna på stockarna. men var ska jag, om jag vill vara på säkra sidan låta stockarna röra sig? Vill ju säkra att stockarna får ett bra avslut därav att det skulle kännas bäst att dra en rejäl fransk skruv i varje stock

alternativt skulle man ju kunna göra ett U av reglar som omsluter ändstockarna eftersom jag ändå bygger lite både utåt och innåt med spikreglar osv
skiss111.png
 
Jaha! Är det så där du tänker, glöm då det jag skrivit tidigare, det var menat för att regla upp en innervägg.
Du tänker dig alltså två långa gåttar. Är huset gammalt, vilket det torde vara eftersom det ruttnat, så tycker inte jag att det borde röra sig nämnvärt. Då är det nog inga problem att göra så som du tänkt.
 
japp huset är från 1827 så det har haft några år på sig att sätta sätta sig :) Dimensionen på dessa tänkte jag förövrigt låta vara som timmrets tjocklek, kanske bör kosta på mig tjockare än 45mm reglar dock?
 
Du borde kanske på respektive sida fästa en 45x145 (eller nåt sånt) på in- och utsidan väggen, och klämma åt med genomgående bult, för att staga upp så inte kortändarna kalvar iväg när du gör sågsnitten.
 
Ok bra tips! Ska ja låta dessa sitta kvar tro?
 
Jag gjorde ungefär som Bax föreslår när jag byggde ut, har inte rört sig en mm på 7 år! Se bifogade bilder / Jan
 
  • Förstärkning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kapning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hela köket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JAg har börjat riva lite mer i detta nu utan att ha kommit så långt..... Om man nu sätter en regel på in och utsida och klämmer ihop så kommer man ju flytta på stockarnas position lite, är det ok? JAg menar lite överdrivet som skissen visar..

skiss111.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan funderar jag ju även på vad som håller denna regelpelare och stockar på plats när man klipper förbindelsen mellan knutarna? Man förbinder ju iof med regelstommen man bygger pånytt...
 
ytterligare en fundering.. kan jag klippa syllen i detta skede eller måste det vara en hel stock som ligger? Den är j inte helt fräsh m man säger så....
 
Det är absolut ingen bra idé att fimpa syllen. Den hör till de viktigaste stockarna för att hålla ihop huset. Att även bara spara syllen och ta bort alla nästan alla andra hela stockar över gaveln är nog inte heller så lyckat. Risk att långsidesväggarna kalvar...

Är syllen dålig bör du byta den istället för att bara ta bort den. Typiskt timmermansjobb.

Annars är det väl vanligt att för mer begränsade hål i timmerväggar göra som du beskriver. Jag har själv gjort på liknande sätt- dock inte över 1,5 våningsplan... ;-). Körde reglar på väggen först för att hålla ihop den och satte sedan gåtar i ändarna på timret tillverkade av 145x45 med en skruvlimmad 45x45. Påså vis kan Tim det röra sig. Det är lite mer by the Book än träskruv i ändarna även om många gör så också.

Apropå att flytta på stockarna genom att dra ihop reglarna. Tror du får dra med rejäla gängstänger för att dra ihop stockarna. Har det kalvat mycket är det ju ett tecken på att väggen är dålig. Ser det riktigt illa ut kan det kanske vara bra att dra ihop det lite, annars brukar det vara lugnast att låta befintliga sättningar vara. Dvs sätt bara dit reglerna så du håller ihop väggen i befintligt skick.
 
Redigerat:
Ok ja fimpar inte syllen... Men hur mycket av den får va dålig? Kan jag hugga bort halva ock sätta en ny rejäl bit utanpå? Det är 2m över mark och inte helt lätt att lyfta och byta
 
Det har förövrigt inte kalvat mycket men det följer ju såklart inte regeln perfekt... Så lite drag blir det ju i grejerna
 
Arne999 skrev:
Ok ja fimpar inte syllen... Men hur mycket av den får va dålig? Kan jag hugga bort halva ock sätta en ny rejäl bit utanpå? Det är 2m över mark och inte helt lätt att lyfta och byta
Syllen är ju som sagt viktig så den måste ha tillräcklig styrka kvar. Samtidigt har ju
timmer rätt mycket reservkapacitet. Det du beskriver är en klassisk metod. Kallas halvsulning. På just syllen går nog dock åsikterna isär om det är lämpligt. Du behöver nog besiktiga syllen lite närmare för att bedöma om det funkar att halvsula. Kanske ta in en åsikt från en timmerman. Beror väl också på vilken typ av hus det är. Bostadshus som du lägger ner massa tid och pengar för renovering på eller ett fritidshus som det handlar om att fixa så gott det går där det inte är hela världen om du riskerar att få göra om saker om några år. Tänker att det inte är så kul att behöva riva en massa fina nyrenoverade ytskikt om 5 år för att du snålade på det viktigaste - husets konstruktion.

Själv skulle jag klart halvsula syllen på ett uthus eller liknande men skulle verkligen kontrollera ordentligt innan jag gjorde det på ett hus man bor permanent i och ändå lägger mycket pengar på. En riktlinje jag hört är att ett absolut minimum är att halva stocken är frisk.

Arne999 skrev:
Det har förövrigt inte kalvat mycket men det följer ju såklart inte regeln perfekt... Så lite drag blir det ju i grejerna
Du kan ju också fundera på att sätta sk följare permanent för att stabilisera väggen. Då sätter du sparrar på ena eller båda sidor om väggen som du drar ihop med gängstång. Rätt vanlig syn på äldre timmerhus.

Och om väggen ser rätt ok ut nu skulle jag satsa på att låsa den i det läget. Annars kan du skapa problem någon annanstans i konstruktionen. Även om inte alla stockar får direkt stöd lär du låsa det hela rätt väl ändå om säg varannan stock inte kommer någonstans. Då ska det mycket till för att de andra ska kunna röra sig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.