Ska spika stående panel på en nyligen inredd veranda, gammal stil så det blir lockläkt. Nu undrar jag om nån sitter på en bra beskrivning när det gäller inbrädningen runt fönster (Smyg, foder, fönsterbläck, droppbläck osv.).
Har letat men hittar inget vettigt...:|

Sen undrar jag över denna:
http://www.hallahus.se/renovera/fasaden/fasadmaterial/panelfasader/

Scrolla ner och titta "äldre typ" och "nyare typ". Man har använt spontat virke som man spikat läkten på i ena fallet, blir det verkligen bra? Spiken hamnar i sponten hela vägen, den borde spricka ganska mycket av det?
 
Instämmer, spontat virke verkar lite knepigt! Har inte sett det själv faktiskt.

Som en parentes kan nämnas att locklisten "äldre typ" i din länk brukade kallas kubb-list i Götet.
Den ser ut som kubben, som stadens affärsmän bar som huvudbonad på engelskt maner i "Lilla London".

Det bökiga med stående panel är att passa panelens underbrädor så det blir rätt vid fönstren.
Man får ju inte såga i brädorna, eventuellt måste man klyva en hel längd.

Här finns nog lite att läsa och lära:
http://www.byggbeskrivningar.se/utvandiga-trapaneler.
Klicka till höger, under Byggbeskrivning!
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Bra info, och tack för länken.

Intressant om "kubb" Jag trodde den äldsta var den helt rektangulära typen av läkt...
 
Många gamla hus har ju flera olika bredder på panelbrädorna, tex 6", 7" och 8", vilket gör det lättare att få panelen att gå jämnt upp mellan fönster mm. Sen är det väl inte hela världen att jacka ur en bräda lite vid ett fönster. Ursågningen döljs väl av foder och locken hamnar lite längre in på vattbräda/fönsterbleck?
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
vw, du har rätt, och fasaderna blev mer levande med olika dimensioner, dock tror jag inte nån bygger så idag, tyvärr.
En annan fråga som uppenbarat sig är hur man gör med musskydd, ska man ha läkt som lock ska ju panelen sitta med ca 1 cm avstånd, blir knepigt att på musbandet att sitta på 10 mm. finns nån enklare lösning?
 
När jag byter panel blir det blandat 6", 7" & 8" bottenbrädor med vanlig enkel (rektangulärt tvärsnitt) locklist.

Oavsett om man bygger själv el hyr in snickare så bestämmer man och specificerar vad man vill ha. Såsom t ex blandad bredd på panelbräder!

Du behöver inget musband på locklistpanel. det är bara på lockpanel det behövs.
Du spikar brädorna med 3 mm mellanrum (tjockleken på en 3" spik). (Även om det går åt någon bräda mer för en hel fasadsida, så sparar du igen det genom att slippa museband (kostnad + arbete).
 
Oldboy skrev:
...
Du behöver inget musband på locklistpanel. det är bara på lockpanel det behövs.
Du spikar brädorna med 3 mm mellanrum (tjockleken på en 3" spik)...
Här talar en fackman (y)

Men blir det inte dåligt med ventilation i luftspalten med så små mellanrum?
Ca 10 mm trodde jag också var vedertagen praxis.
 
Ja 3 mm känns väldigt tight, dessutom kommer väl de minsta mössen igenom en springa på 3 mm?
 
Är det panel enl nyare std så finns väl luftspalten bakom panelen?
3 mm räcker gott enl min mening för luftning mellan brädorna.

Finns inga möss som tar sig igenom 3 mm. 5-7 mm är nog vad de små kräken behöver.

En naken timmerstuga har ingen luftspalt alls, och många har stått i 100-tals år... Tål att tänkas på. :)
 
Oldboy skrev:
Är det panel enl nyare std så finns väl luftspalten bakom panelen?
...
Jo visst, men spikreglarna sätter effektivt stopp för luftväxlingen.

Ett alternativ, som jag tror rekommenderas, är att sätta spikreglarna med en distans under/bakom, t. ex. en 1/4" masonitbit.
 
Det är dock inget problem för dig (KoW) el mig. Du bor i Halland och jag i Skåne. Det blåser alltid. Luftspalter är i princip överflödiga. Vinden tar sig fram precis överallt, uppåt, nedåt och åt sidorna, bara det finns en springa på ngn 10-dels mm.

Bor man i en mer vindstilla region så kan lite större luftspalter kanske vara bra att ha.
Dock, en brädfasad är allt annat än lufttät. Trä är ett levande material, brädor och lister skevar, bågnar och krokar + kvisthål och knastar. Det är många 3-mm springor på en m2, och alla spikarna kommer garanterat inte mitt i springan. Dessutom, den mest fuktutsatta nedre delen av brädorna sitter/slutar normalt nedanför (ca 10 cm?) nedersta spikläkten, och har därför god ventilation.
 
Tror heller inte att problemet med att spikreglarna tätar luftspalten är så stort. Det finns 70-talspaneler som är fräscha trots att dom är spikade dikt emot asfaboard. Huvudsaken är nog att eventuellt inträngande vatten kan dräneras ut, och då räcker 3 mm springa.
 
Oldboy skrev:
Det är dock inget problem för dig (KoW) el mig...
Nej, det är absolut inget problem för mig, för jag har liggande panel och alltså stående spikläkt :)

VW Transporter skrev:
...
Det finns 70-talspaneler som är fräscha trots att dom är spikade dikt emot asfaboard. Huvudsaken är nog att eventuellt inträngande vatten kan dräneras ut, och då räcker 3 mm springa.
Och det finns exempel på motsatsen.
På mitt förra hus i Göteborg fick vi byta allt material på en hel gavel ända in till gipset, för det var ruttet och svampbevuxet. Plötsligt växte det ut stora fruktkroppar på panelen, likt björktickor på gamla döda träd.

Man såg svampmycelet som långa trådknippen på vindpappen innanför ytterpanelen. Det fanns ingen luftspalt.
Min tolkning är att på grund av att panelen låg direkt mot pappen hölls inträngande vatten kvar av kapillärkraften och torkade aldrig ut. Det blev en omständlig och dyr reparation.


Från http://www.byggbeskrivningar.se/utvandiga-trapaneler:
I särskilt utsatta miljöer är
det lämpligt att lägga spikreglarna
34 x 70 på distans
från väggens skivmaterial
 
Västkustklimatet är ju ökänt tufft mot träfasader.
Falu rödfärg stoppade inte så bra, så man gick tidigt över till linoljefärg.
Problemet med oljefärg, (och moderna plastfärger), är att de är täta, och om ingen luftspalt finns så blir träet snabbt dåligt pga otillräcklig ventilation. (Fukt tränger alltid in när det stormar och regnar horisontellt.)

KoW:
Vilken färg var din fasad målad med (inkl grundmålning)?
I vilket väderstreck låg denna fasad?

Ingen luftspalt kan vara vanskligt, men 5-10 mm anser jag vara fullt tillräckligt.

Att man i nyare byggen/renoveringar fläskar på med 28/34/45 spikreglar är ju just för att det är spikreglar, inte för att luftspalten måste vara så stor.
 
OK, mössen kanske inte kommer igenom 3 mm, men säg att man kommer upp på 5-7 då? Går knappast att montera musband då, hur löser man det?
Sen undrar jag om nån här varit med om läkt spikad på spontat virke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.