Vi bygger om vårt hus och ska upp med en ny träpanel. Tidigare har det varit 'fusktegel' och under det en liggande fjällpanel. Men nu ska det upp en stående.

Vanlig lockpanel känner jag ju till, och något som vi kallar 'ribb' (men det rätta namnet kanske är lockläktpanel?). Men det kanske finns fler varianter av stående panel? Eventuellt funderar vi på att blanda liggande och stående. Vad ska man då ha?

Jag vill jättegärna se bilder, eller få länkar där jag kan läsa/titta på olika modeller.
 
Du har några av de vanligaste fasadpanelprofilerna på sid 3 - 5 i den här: http://www.valbotra.se/pdf/profilblad.pdf
Av dem används väl stockpanel, fjällpanel och enkelfas främst till liggande panel.
Varianterna som de kallar "timmerpanel" och "falspanel" skulle jag vilja varna litet för. Vårt hus har något liknande och sydgaveln ser ganska ful ut. Eftersom de inte har någon riktig spont utan bara lappar över varandra, är det inget som hindrar att den överlappande kanten reser sig ifall brädan vrider sig, vilket flera av våra har gjort. De har suttit där i tjugoåtta år men ändå...
Blanda stående och liggande: Jag har sett ett hus som hade stående panel mellan fönstren och liggande panel ovanför och nedanför dem. Det var rätt snyggt. Har tyvärr inga bilder. Jag TROR att de stående partierna var dubbelfasspont och de liggande enkelfasspont.
 
Tja J.A

Sitter i samma tankar...
Vi ska bygga ut och tilläggsisolera landet i sommar som i det här fallet bara är 1-plans...

Men, om någon sitter inne på någon fin site med bra bilder på lite olika paneler, så att man kan diskutera med de andra beslutstagarna i projektet, skulle jag bli superglad om man postade den här ;-)

Jag är ju snickare, men jag har själv aldrig suttit i läget där jag ska besluta om någon typ av design.

J.A
Såg i förra veckan ett hus som hade stående dubbelfas i botten, liggande enkelfas i mitten och sedan stående dubbelfas igen upptill. Huset var falurött med vita knutar och var enormt snyggt! Detta var då en 2-plansvilla, men det skulle fungera på en 1,5a också. Men vårt lilla landställe skulle nog se lite överarbetat ut med sån panel. Men mitt tips är att blanda!
 
Bump!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.