O
Hej.

Vi skall byta fasad på en tillbyggnad och tänker oss stående panel upp till nederkant på fönsterna och liggande panel över det som bilden nedan ( https://fiskarhedenvillan.se/inspiration/sekelskifteskarlek-vid-forsta-ogonkastet/ ).

Fasaddetaljer med stående panel under och liggande panel över fönster på hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För den stående panelen tänker jag mig:
Vindpapp / vertikal 12mm läkt / horisontell 25mm läkt / panel

För den liggande panelen:
Vindpapp / vertikal 12mm läkt + 25mm läkt / panel

Tänker jag rätt se bild nedan? Det blir ju bra med luftspalt mellan vindpapp och panel. Hade en snickare gjort på något annat sätt?


Skiss av en vägg med stående och liggande träpaneler, överbleck och läkt uppmärkt som en instruktion för fasadarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man tänker sig överbläcket som sitter över "fönsterbrädan" (inte vid fönstret utan mellan fönster) hindrar ju luftspalten. Skall man snedsåga under till så att där blir dikt bläcket och lämna luftspalt över? Tänker även på om detta behöver skyddas mot insekter och möss?

Illustration av vägg med kombination av stående och liggande träpanel och fönsterdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Kanske lite off topic, men varför krångla till det så?
Varför inte liggande panel hela vägen ner, även under fönstrens underkanter?
 
O
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske lite off topic, men varför krångla till det så?
Varför inte liggande panel hela vägen ner, även under fönstrens underkanter?
Hej. Endast estetiska skäl. Huset är byggt 1910 och är ganska högt så vi vill "bryta" av fasaden. Vi försöker även hålla kvar sekelskiftesdetaljer.
 
Hej, hur gick det med detta OS1? Vart landade ni?

Vi ska nu göra samma sak på vårt hus byggt 1909. Liggande / stående är det abslut finaste för dessa typer av hus enligt mig själv. // Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.