T
Man får hoppas att byggbolaget åker dit så det smäller om det. "Inflyttning 3:e kvartalet 2017", katastrof!
 
  • Gilla
Mikael St och 2 till
  • Laddar…
Vad vill dom som stämmer företaget ha.
Har dom gjort ett köp eller bara bokat?
Sen brukar inte byggbolag spika inflyttnings datum i ett tidigt skede dom brukar vara preliminära.
 
Troligen avsäga sin bokning och eventuellt någon form av kompensation... det hade jag velat iaf. Ganska mycket kan hända i sin livs situation under 4års tid, att då vara låst till dessa lgh är ju inge roligt!

Det enda positiva är väl att dom som bokat har troligen ett fast pris på lägenheten enligt 2015års kalkyler. Därmed borde lgh vara värda en hel del mer vid försäljning utan att dom ens varit i lgh. När dom nu väl får tillträde!
 
C crazytok skrev:
Troligen avsäga sin bokning och eventuellt någon form av kompensation... det hade jag velat iaf. Ganska mycket kan hända i sin livs situation under 4års tid, att då vara låst till dessa lgh är ju inge roligt!

Det enda positiva är väl att dom som bokat har troligen ett fast pris på lägenheten enligt 2015års kalkyler. Därmed borde lgh vara värda en hel del mer vid försäljning utan att dom ens varit i lgh. När dom nu väl får tillträde!
Fast nu har priserna vänt eller stannat upp en aning. Dessutom verkar det svårsålt på sina håll.
 
Absolut, men sen 2015 lär dom ändå ha gått upp i värde...
 
Jag gissar att köparna befarar att de gått ner i värde. Den här typen av konflikter fanns inte när priserna steg.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att köparna befarar att de gått ner i värde. Den här typen av konflikter fanns inte när priserna steg.
Det har nog inte bara med värdeutvecklingen att göra, Om bygget blir väldigt mycket försenat så hinner ens liv och behov av boende förändras kraftigt, så jag har full förståelse för de som vill dra sig ur. Jag kan informera om att de är långt ifrån klara så inflytt kommer nog inte ske den närmaste tiden heller...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att köparna befarar att de gått ner i värde. Den här typen av konflikter fanns inte när priserna steg.
Jag själv hade blivit vansinnig om det dragit ut med 1½ år på inflyttning. Vad har pengar med detta att göra? Förstår inte det alls.

Som att det skulle på något sätt vara försvarbart av byggaren att inte färdigställa i tid.

Ni som köpt lägenheter som dessa, finns det inget vite när detta uppstår?
 
T
T twoody skrev:
Vad vill dom som stämmer företaget ha.
Har dom gjort ett köp eller bara bokat?
Sen brukar inte byggbolag spika inflyttnings datum i ett tidigt skede dom brukar vara preliminära.
Preliminärt kan man lugnt påstå att det är i detta fall!
 
T Thomas' skrev:
Jag själv hade blivit vansinnig om det dragit ut med 1½ år på inflyttning. Vad har pengar med detta att göra? Förstår inte det alls.
Hur många vill hoppa av ett avtal om det ger en säker vinnst på ett antal 100 000kr när det blir klart? Visst kommer folk vara irriterade ändå, men de kommer inte att vilja bryta avtalet. Hur kan det vara svårt att förstå?
 
T
D Daniel 109 skrev:
Hur många vill hoppa av ett avtal om det ger en säker vinnst på ett antal 100 000kr när det blir klart? Visst kommer folk vara irriterade ändå, men de kommer inte att vilja bryta avtalet. Hur kan det vara svårt att förstå?
Pengar är inte allt min vän! Uppenbarligen vill dessa hoppa av, om du läst artikeln.
 
Ja, eftersom de inte har en säker vinst att hämta in.
 
Redigerat:
C crazytok skrev:
Absolut, men sen 2015 lär dom ändå ha gått upp i värde...
nej, (Stockholm, varierar lite i landet) 2015 var året det maxade. Sedan låg det i stort sett still 2016 - 17. Under 2018 tror jag att man i stort sett kan påstå att priser gick ned, men det är väldigt varierande mellan lägen, storlekar osv. jag har uppfattat att små typiska "förstalägenheter" ligger i stort sett på samma pris som max 2015. Större lägenheter, som man typiskt byter upp sig till har gått ned lite. Troligen eftersom många som vill byta upp sig inte längre har vinster från sin första lägenhet att betala den högre kontantinsatsen för den större lägenheten med. De måste klara ökningen med sparande.

Men de här nyproduktionsbolagen lyckades fram till 2015, och kanske lite längre, sälja till priser som låg över vad motsvarande lägenhet kostade som begagnad, ofta 15 - 20 % högre. Jag har aldrig förstått logiken i det, men många verkar ha resonerat att om 2 år när jag får lägenheten så kommer priserna att ha gått upp så att priset "stämmer".

Som jag ser det så är det obegripligt att man kunde får ut ett högre pris för en lägenhet som skall byggas (med de risker som följer med ett bygge) och levereras om två år, än för en likvärdig lägenhet, nyproducerad idag. Det borde ju vara tvärtom, att om jag måste vänta två år, så skulle jag ha rabatt.
 
R
Bostadsrättsbankomaten kärvar lite riksbankomaten får smörja med lite minusränta så att alla skitnödiga spekulanter blir nöjda och kan forsätta att prata om sina bostadskarriärer.

Fenomenet är lika tramsigt som följarna till instagramkonton.
 
  • Gilla
flyingviking
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.