Jag har tänkt köpa en stämborrtillsats till min sambo i födelsedagspresent. Nu är jag helt ute på okänd mark och behöver hjälp. Finns det överhuvudtaget någon tillsats som kan funka till denna pelarborr? Jag har försökt att läsa på och har fått för mig att det är halsens mått jag ska fokusera på. Har jag rätt för mig eller jag är helt ute och cyklar. Kan ju inte heller fråga sambon i och med att det ska vara en överraskning.
Tack på förhand



Specifikationsetikett för Axminster pelarborr med modellnummer och tekniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lage Eckeskog
  • Laddar…
Bra fråga, jag har dock ingen aning. Men om du inte får något vettigt svar här skulle jag maila axminster själva på cs@axminstertools.com de har ju även en webbbutik så de kan säkert föreslå en som passar deras i deras sortiment om du har tid att vänta på frakt från England https://www.axminstertools.com/
 
I ivp skrev:
Bra fråga, jag har dock ingen aning. Men om du inte får något vettigt svar här skulle jag maila axminster själva på cs@axminstertools.com de har ju även en webbbutik så de kan säkert föreslå en som passar deras i deras sortiment om du har tid att vänta på frakt från England [länk]

Tusen tack för svar! Att jag inte har tänkt på det! Jag kommer kolla upp det och tänker och hoppas att de har en tillsats som passar.
 
Det kan ju gå att snacka med Swedendro i Växjö också, dom säljer ju Axminster i Sverige....och pratar svenska
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det kan ju gå att snacka med Swedendro i Växjö också, dom säljer ju Axminster i Sverige....och pratar svenska
Tack för ditt tips! Det underlättar ju lite när jag inte är så insatt i ämnet om jag kan ta det på svenska. Får ringa dem imorgon och höra om de kan hjälpa mig.
 
De där stämborrtillsatserna är litet överreklamerade tycker jag. Alla normala pelarborrmaskiner är för klena för att klara av en stämborr ordentligt.
 
H heimlaga skrev:
De där stämborrtillsatserna är litet överreklamerade tycker jag. Alla normala pelarborrmaskiner är för klena för att klara av en stämborr ordentligt.
Jo jag har läst att det kan vara så. Men jag tänker nog ändå att jag börjar med en tillsats. Vill han sen ha mer så får han köpa det själv ;).
 
Det måste finnas något att fästa stämhylsan i pelarborrmaskinen, så en bild på maskinen lite ovanför chucken.
MEN jag håller med Heimilaga, de flesta borrmaskiner är för klena.
Jag har jobbat i en riktig borrstäm och det är ett slitande i spaken som är lite längre än spaken på en borrmaskin och maskinen måste sitta fast i väggen. (Men det imponerade på dagisbarnen som var på besök när vi borrade fyrkantiga hål.....)

Led hellre in din sambo att göra tapphålen med överhandsfräsen i stället.
Tapphålet får rundade ändar men man fräser bara lite längre eller slöjdar av tappen lite.

Släpp borrstämstankarna, en väldigt marginell apparat, en överhandsfräs är så mycket mer användbar.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det måste finnas något att fästa stämhylsan i pelarborrmaskinen, så en bild på maskinen lite ovanför chucken.
MEN jag håller med Heimilaga, de flesta borrmaskiner är för klena.
Jag har jobbat i en riktig borrstäm och det är ett slitande i spaken som är lite längre än spaken på en borrmaskin och maskinen måste sitta fast i väggen. (Men det imponerade på dagisbarnen som var på besök när vi borrade fyrkantiga hål.....)

Led hellre in din sambo att göra tapphålen med överhandsfräsen i stället.
Tapphålet får rundade ändar men man fräser bara lite längre eller slöjdar av tappen lite.

Släpp borrstämstankarna, en väldigt marginell apparat, en överhandsfräs är så mycket mer användbar.

Protte
Haha ja det kan jag tänka mig att de blev imponerade av ;). Själv är jag också lite fascinerad över meningen ”borra fyrkantiga hål” ;).

Det kan hända att det inte blir bra men jag hittade en sida som heter koneita och tog kontakt med dem på och de meddelade att deras tillsats ska kunna passa på pelarborren så jag var har beställt en sådan MEN jag tar med mig av ditt tips och kommer säga det till honom. Vet eg inte hur ofta han kommer använda den, är hobbysnickare på uppgång så han testar mycket han läser om :). I värsta fall går den nog att sälja och så får han köpa annat för den summan.

Jag var först inne på att köpa en billigare stämborr men känner nu att det var tur att den inte var inne i lager.
 
C Carina Hj1 skrev:
Haha ja det kan jag tänka mig att de blev imponerade av ;). Själv är jag också lite fascinerad över meningen ”borra fyrkantiga hål” ;).

Det kan hända att det inte blir bra men jag hittade en sida som heter koneita och tog kontakt med dem på och de meddelade att deras tillsats ska kunna passa på pelarborren så jag var har beställt en sådan MEN jag tar med mig av ditt tips och kommer säga det till honom. Vet eg inte hur ofta han kommer använda den, är hobbysnickare på uppgång så han testar mycket han läser om :). I värsta fall går den nog att sälja och så får han köpa annat för den summan.

Jag var först inne på att köpa en billigare stämborr men känner nu att det var tur att den inte var inne i lager.
Stämborrmaskiner som fungerar brukar vara i viktklassen 300 kilo och uppåt. Går ofta att få begagnade för småpengar. Fördelen med din satsning är att han tack vare dig redan har de mindre borrarna och stämhylsorna som alltid fattas till begagnade maskiner.
 
C Carina Hj1 skrev:
Haha ja det kan jag tänka mig att de blev imponerade av ;). Själv är jag också lite fascinerad över meningen ”borra fyrkantiga hål” ;).

Det kan hända att det inte blir bra men jag hittade en sida som heter koneita och tog kontakt med dem på och de meddelade att deras tillsats ska kunna passa på pelarborren så jag var har beställt en sådan MEN jag tar med mig av ditt tips och kommer säga det till honom. Vet eg inte hur ofta han kommer använda den, är hobbysnickare på uppgång så han testar mycket han läser om :). I värsta fall går den nog att sälja och så får han köpa annat för den summan.

Jag var först inne på att köpa en billigare stämborr men känner nu att det var tur att den inte var inne i lager.
C Carina Hj1 skrev:
Haha ja det kan jag tänka mig att de blev imponerade av ;). Själv är jag också lite fascinerad över meningen ”borra fyrkantiga hål” ;).

Det kan hända att det inte blir bra men jag hittade en sida som heter koneita och tog kontakt med dem på och de meddelade att deras tillsats ska kunna passa på pelarborren så jag var har beställt en sådan MEN jag tar med mig av ditt tips och kommer säga det till honom. Vet eg inte hur ofta han kommer använda den, är hobbysnickare på uppgång så han testar mycket han läser om :). I värsta fall går den nog att sälja och så får han köpa annat för den summan.

Jag var först inne på att köpa en billigare stämborr men känner nu att det var tur att den inte var inne i lager.
Hej, hur gick det med köpet? Blev ni nöjda? Fungerade det som ni/han tänkt sig?
 
TS har inte varit här på ett år, så vi får nog inte veta svaret. Fast jag kanske kan bidra lite om det är fler som funderar på en sån där tillsats. Jag har använt en gammal stadig gjutjärnsmodell på skolan tidigare och har nu en tillsats hemma till en inte speciellt stadig pelarborr.

Kitet jag köpte med hållare och några borr kostade väl en tusenlapp på amazon och ser ut så här:
Svartvitt foto av en vertikal bordsborrmaskin med chuck och borrbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrmaskinen med tillsatsen:
En pelarborrmaskin i en verkstad med trälaminat och förvaringslådans reklam synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hur illa är den då? Nej, den är inte i närheten av lika stadig som en "riktig" maskin och man kan inte "braka på" lika fort när man använder den, men den funkar förvånansvärt bra faktiskt. Åtminstone för borr upp till 15 mm som är det jag använt. Fast den hållare, anhåll eller vad man ska kalla det som följde med är oanvändbart. Jag har ett stadigt koordinatskruvstycke (tror jag det heter) fastsatt i borrens bord som gör det hela väldigt smidigt.

Eftersom den inte är lika stabil som en riktig funkar det inte att flytta ämnet ett halvt hål i sidled mellan varje borrning som jag fick lära mig att göra i skolan, för då böjer sig allt i sidled och det gnisslar illa. Man får borra rena hål med lite mellanrum och sedan ta det man lämnade genom att centrera borret över det. Hoppas det blev begriplig, fat jag är tveksam. Hur som helst funkar det helt ok som sagt. Man får rensa lite med ett stämjärn framförallt i botten, men det vill jag minnas att jag fick göra efter den riktiga maskinen också.

Så här roade jag mig förra veckan och stolarna sitter ihop och håller som de ska än så länge:
Träklossar med utskärningar, troligen delar av ett sammansättningsbart föremål eller leksak, på en ljus träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lage Eckeskog och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
TS har inte varit här på ett år, så vi får nog inte veta svaret. Fast jag kanske kan bidra lite om det är fler som funderar på en sån där tillsats. Jag har använt en gammal stadig gjutjärnsmodell på skolan tidigare och har nu en tillsats hemma till en inte speciellt stadig pelarborr.

Kitet jag köpte med hållare och några borr kostade väl en tusenlapp på amazon och ser ut så här:
[bild]
Borrmaskinen med tillsatsen:
[bild]

Så hur illa är den då? Nej, den är inte i närheten av lika stadig som en "riktig" maskin och man kan inte "braka på" lika fort när man använder den, men den funkar förvånansvärt bra faktiskt. Åtminstone för borr upp till 15 mm som är det jag använt. Fast den hållare, anhåll eller vad man ska kalla det som följde med är oanvändbart. Jag har ett stadigt koordinatskruvstycke (tror jag det heter) fastsatt i borrens bord som gör det hela väldigt smidigt.

Eftersom den inte är lika stabil som en riktig funkar det inte att flytta ämnet ett halvt hål i sidled mellan varje borrning som jag fick lära mig att göra i skolan, för då böjer sig allt i sidled och det gnisslar illa. Man får borra rena hål med lite mellanrum och sedan ta det man lämnade genom att centrera borret över det. Hoppas det blev begriplig, fat jag är tveksam. Hur som helst funkar det helt ok som sagt. Man får rensa lite med ett stämjärn framförallt i botten, men det vill jag minnas att jag fick göra efter den riktiga maskinen också.

Så här roade jag mig förra veckan och stolarna sitter ihop och håller som de ska än så länge:
[bild]
tack för utförligt svar
Tillsatsen jag kikar på är denna från Koneita
https://koneita.com/sv/stamborrmaskiner/925-poratalttasetti-92.html
Tycker den ser helt ok ut men jag har ju hört att det kan vara svårt att få bra resultat i en pelarborrmaskin. Jag har en Strand och ett koordinatbord som jag ändå hoppas skulle funka. Får inte plats med fler maskiner i verkstaden….
 
Det ser ut som samma kit, eller likvärdigt, som det jag har och din borrmaskin är nog stadigare än min. Du borde alltså få samma eller bättre resultat än jag, så om du tycker det jag beskrivit verkar räcka för dig är det bara att köra tycker jag.
 
  • Gilla
Mr Toto
  • Laddar…
M Mr Toto skrev:
Hej, hur gick det med köpet? Blev ni nöjda? Fungerade det som ni/han tänkt sig?
Hej!
Jo men den blev godkänd. Får återkomma med utförligare svar då sambon sover gott i soffan.
 
  • Gilla
Mr Toto och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.