Hej!

Jag har nyligen köpt en stämborr plus en stämborrtillsats för handborrmaskin som jag ska använda i ett stativ för handborrmaskiner. Och ja...jag vet att man egentligen borde ha en pelarborrmaskin när man använder stämborrar. Men jag tänkte prova med detta i alla fall.
Så till problemet; Jag har monterat tillsatsen på borrmaskinen och stämborren i tillsatsen. Men som ni ser på bilden så når inte själva borren fram till chucken på borrmaskinen. Varför? Använder jag fel borrmaskin? Eller har jag monterat något fel? Går det med vilken borrmaskin som helst?
 
  • DSC00009.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa en bild framifrån, vad är det för borr i, stämborr skall ju ha den stora delen i hylsan och precis skärande nedanför stämhylsans hörn.
Rättar mig själv, var är stämhylsan?

GLÖM att ens försöka prova utan ett väldig stabil stativ, vet inte vad du vill åstadkomma men det är inte fysiskt möjligt att göra något annat än att skada borret eller stämhylsan på frihand.

Jo, jag har både haft och jobbat en hel del med stämborr och stämhylsan skall pressas ner precis efter att borret skurit bort det runda, lycka till med att ens försöka göra det på frihand med något godtagbart resultat, det går liksom inte och sen skall du ha upp det igen?
Det är inte små krafter vi pratar om och det är det som är skälet till att man har en meters handtag på stämborrmaskiner.

/Kent
 
Vem har sagt att jag ska borra på frihand? Som jag skrev så ska jag använda ett stativ för borrmaskinen, ett ordentligt sådant.
 
  • DSC00009b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00010.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra bilden kom tydligen inte med riktigt. Och jag skrev att jag tänkte använda ett ordentligt stativ till borrmaskinen.
 
  • DSC00010.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant ide... Glöm inte att tala om här hur det har gått med problem, lösningar och resultat- fördelar/nackdelar.
 
Mackin skrev:
Intressant ide... Glöm inte att tala om här hur det har gått med problem, lösningar och resultat- fördelar/nackdelar.
Förstår inte ditt svar. Den här tråden handlar enbart om varför borren inte når fram till chucken. Lägg ner allt snack om att det inte går med vanlig handborr maskin. Varför tillverkar man överhuvudtaget tillsatser för handborrmaskin om det ska vara så omöjligt? När jag väl har provat så ska jag lägga in en bild på resultatet här.
 
Enligt de bilderna så fattar inte jag heller varför borret inte når fram till chucken, det är ju en hel del som saknas med dit.
Ber om ursäkt om jag missförstod dig i ditt första inlägg men jag tolkade dig som att du tänkte köra på frihand och tja, det går liksom inte.

Lämna tillbaka den? Jag tycker själv det är lättare att fräsa ut tapphålen och runda av tapparna med en kniv än att böka med en stämborr och därför jag sålde min gamla Waco. Har dock kvar borr och hylsor om jag mot all förmodan behöver bygga en tillsats till svarven *ler lite*
Nej, jag är inte helt galen, svarven är perfekt att bygga en stämborr på men jag tror det lär dröja innan jag ser nyttan med en sådan igen.

Kul med fyrkantiga tapphål men det är sällan man egentligen har nytta av dem så handöverfräsar mm har tagit över det där en del idag.

/Kent
 
GammErik skrev:
Förstår inte ditt svar. Den här tråden handlar enbart om varför borren inte når fram till chucken. Lägg ner allt snack om att det inte går med vanlig handborr maskin. Varför tillverkar man överhuvudtaget tillsatser för handborrmaskin om det ska vara så omöjligt? När jag väl har provat så ska jag lägga in en bild på resultatet här.
Förlåt för min otydlighet. Jag har inget svar på ditt problem tuvär, men mitt intresse i tråden är att jag inte visste om att det fanns stämborrtillsatser till handborrmaskin. Där av min nyfikenhet hur det fungerar (om du får till det), vilka problem som uppstår eller fördelar som den för med sig. Jag menar kan det löna sig att köpa en sådan tillsats istället för att köpa en fullstor stämborrmaskin om tillsatsen för lika gott resultat. För är det så att det ger lika gott resultat så ska jag ta mig f.n köpa mig en tillsats. Varför slänga ut flera tusen på en stor maskin som används lite, när en tillsats kan fungera lika bra för mycket mindre pengar.
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Verkar konstigt provat med fler maskiner?
 
Jag har samma mackapär, den har fungerat bra i många år. Jag köpte mina borrar på samma ställe, nån sorts set. Jag kan mäta hur långa mina borrskaft är, nästa gång jag åker till snickeriet.(tänker vara ledig några timmar till...)
 
Jag har nu provat på flera olika borrmaskiner och det är likadant på alla. Det känns som om tillsatsen är för lång helt enkelt. Om det nu inte är en riktigt stor borrmaskin man ska använda, typ en borrhammare eller liknande :).
Jag tror jag ska kontakta toolbox som jag köpte den av och fråga dom istället.


bigsnucke skrev:
Jag har samma mackapär, den har fungerat bra i många år. Jag köpte mina borrar på samma ställe, nån sorts set. Jag kan mäta hur långa mina borrskaft är, nästa gång jag åker till snickeriet.(tänker vara ledig några timmar till...)
Du kan ju mäta hur lång din tillsats är och meddela mig här. Min är 19,2 cm lång.
 
Hmm, kan det ha med chucken att göra? En del snabbchuckar är betydligt längre än vanliga, kolla om du hittar någon passande till vettigt pris nånstans.

/Kent
 
snickarboden: När det gäller matningskraften som behövs, har det någon betydelse vilken dimmension på stämborren man har? Går det lättare med mindre dimmensioner än större? Min borr är 9.5 mm.
 
Redigerat:
Japp, tror du kan glömma mycket grövre, nackdelen är att de klenare är mer känsliga med :(
Det skall alltså till en rejäl kraft både ner och sen upp.

Principen är ju att man borrar ett runt hål och sen pressar ner stämhylsan som skär bort det sista, sen förflyttar man ämnet typ ett halvt hål och kör nästa och så vidare.
Det är inget problem med de efterföljande men med det första så är det tufft om man kör i hårdare träslag och att sen skärpa stämhylsan är ett kapitel för sig. Man kör alltså med en konisk slipsten och sen bryner man.
De större justerar man in rätt noga så att borrets skär ligger precis under hylsans 1 mm typ.
Får nästan se hur det ser ut och känna för att säga hur det skall vara.

Nej, jag kör hellre med handöverfräsen, mångsidigare och enklare.

/Kent
 
Köp en borrmaskin som borrar fyrkantiga hål istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.