Hej

Har begärt och fått 2 offerter på tilläggsisolering av vårt 30 tals hus, genom vinden passerar 2 murstockar vilka jag tänker låta vara oisolerade för att minska risken för fukt vid tilläggsisolering. Båda murstockarna används, den ena för en vedpanna och den andra för en vedkamin.

Priset gäller yta på 130kvm och ett skikt av 30cm isolering

Nr1 Isolering med Thermocell av en firma någon mil härifrån. ca 18.000kr +-1000 kr.

Nr2 Isolering med Icell av en firma ca 15 mil härifrån. 15000kr +-1000kr


Vad fåglarna ska man välja? vissa pratar varmt om cellulosa isoleringen med egenskaper som antimögelbehandlad medan den andra säger "inga tillsatser, såsom antimögelprodukter."

Vädra gärna lite åsikter!
 
Hej Vi är i samma sits som dig med ett 30-talshus som vi skall tilläggsisolera och vi kommer att isolera huset med Termoträ http://www.termotra.se. Att vi har valt Termoträ har följande orsaker; Det är ren så kallad CTMP-massa och de kemikalier som CTMP-massan innehåller är väldokumenterade och i huvudsak ej miljöfarliga och man kan i princip äta CTMP-massa. CTMP-massa finns bland annat i mjölkpaket.
Isolering från Icell består i huvudsak av återvunna tidningar och förutom ty tidningspapper så finns det även färg (trycksvärta) bundna till papperet. Innehåller av kemikalier i återvunnet tidningspapper kan knappast kallas väldokumenterat då papper från olika platser blandas friskt. Det är även troligt att det återvunna tidningspapperet har varit utsatt för fukt till exempel vid återvinningsstationen och när papper utsätts för fukt så möglar det.
Thermocell är ren av pappersmassa av en typ som jag inte har kunnat utläsa från deras websida. Thermocell är inte typgodkänd (Typintyget har gått ut) vilket Termoträ är
 
Ja det är svårt att välja, varje säljare har sitt argument han verkligen trycker på. Hur funderar du kring fukt uppe på vinden i och med sänkt temperatur? har ni några skorstenar som passerar där som ska ge lite värme?
 
Öppnar en gammal tråd. Hur gick det för er och hur valde ni, erfarenheter?
Nu när det gått några år, är det någon som har erfarenhet av ovanstående firmor, Thermocell, Termoträ och Icell
 
Jag önskar fler kommentarer om Thermocell lösull
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.