Jag ska bygga ett garage och hade till detta tänkt mig 120x45 till syll och regelstomme (och hammarband), som skulle stå längst ut på en betongplatta med kantelement som har 10 cm cellplastisolering (se bild). I en annan tråd har det uppkommit frågetecken kring detta i och med att belastningen därmed i stort sett hamnar rakt över cellplasten.
Vad säger ni, hur hade ni gjort? Ökat dimensionen på syll och regelstomme, eller flyttat in syll och regelstomme, eller både och, eller något helt annat?
 
  • doc_5985.jpg
Om du ännu inte har börjat med bygget finns det ju ingen anledning att grubbla över det. Använd de helt enkelt inte! :)
 
Amatörbyggare som jag är, valde jag en bredare syll, men flyttade inte in syllen (vill inte förlora yta inomhus). Jag tror många kåkar i Sverige är byggda med syllen längst ut. Vad som är en standardsyll idag vet jag inte, men skulle gissa minst 145 mm. Själv satte jag 195 som syll (1 plan, lätt tak, snözon 3).

Kanske en kombo i ditt fall, upp till 145 som syll och in med den några cm från kanten kanske? Men som sagt, allt beror på vad du bygger, hur tungt det blir, vilka laster som förväntas ledas ner mot plattan osv.
 
Snailman
tja jag byggde garaget förra året med sett från utsidan kantelement, utegips liggande 45x45 stående 120x45...
 
Jag körde 145 sist och så sticker den ut ca 1 cm över betongen.
 
Atenza skrev:
Om du ännu inte har börjat med bygget finns det ju ingen anledning att grubbla över det. Använd de helt enkelt inte! :)
Plattan är redan på plats, därav mina grubblerier... I efterhand skulle jag naturligtvis ha gjutit med träram och endast en decimeter betong längst ut i kanten...
 
mats_o skrev:
Jag körde 145 sist och så sticker den ut ca 1 cm över betongen.
Har du kantelement med 1 dm cellplast längst ut som denna syll alltså står rakt över?
 
Snailman skrev:
tja jag byggde garaget förra året med sett från utsidan kantelement, utegips liggande 45x45 stående 120x45...
Hur långt in på plattan ligger syllen? Har du också kantelement med 1 dm cellplast längst ut som alltså får större delen av belastningen från syllen?
 
norrbottenstorpet skrev:
Amatörbyggare som jag är, valde jag en bredare syll, men flyttade inte in syllen (vill inte förlora yta inomhus). Jag tror många kåkar i Sverige är byggda med syllen längst ut. Vad som är en standardsyll idag vet jag inte, men skulle gissa minst 145 mm. Själv satte jag 195 som syll (1 plan, lätt tak, snözon 3).

Kanske en kombo i ditt fall, upp till 145 som syll och in med den några cm från kanten kanske? Men som sagt, allt beror på vad du bygger, hur tungt det blir, vilka laster som förväntas ledas ner mot plattan osv.
Vad har du för dimension på de stående reglarna ovanpå syllen? Om dessa inte är 195 mm, står de längst ut, i mitten, eller längst in på syllen?
 
hakaninorr skrev:
Vad har du för dimension på de stående reglarna ovanpå syllen? Om dessa inte är 195 mm, står de längst ut, i mitten, eller längst in på syllen?
195 där också, knappast nödvändigt för att bära upp konstruktionen, men enklast att bygga på samma djup hela vägen.

I mitt fall betyder detta att ca halva syllen ligger på "ren armerad betong" och den andra halvan på en kil av betong/cellplast. Kantelementen är ju gjorda för detta med höghållfast cellplast S200 eller mer.
 
Redigerat:
Snailman
hakaninorr skrev:
Hur långt in på plattan ligger syllen? Har du också kantelement med 1 dm cellplast längst ut som alltså får större delen av belastningen från syllen?
syllen börjar alltså 9+45 in från kantelementet alltså 54mm och är 120mm bred

ja det är vanliga kantelement benders spikma heter de väl men 300mm höga inte 400mm som på huset
 
hakaninorr skrev:
Har du kantelement med 1 dm cellplast längst ut som denna syll alltså står rakt över?
Syllen ligger ju ned men den sticker då 10 mm utanför plattan. Iom det så når den 135 in på plattan vilket då blir 3.5 cm inanför fasningen av cellplasten.
Jag har satt mina bultar ungefär i kanten mellan solid betong och fasningen men det är djupt nog där för att vanliga expanderbult ska fästa
 
Vad har ni använt för infästning? Vilken dimension på expanderbulten? Hur tätt, c-c?
 
Snailman
jag har använt spikplugg 8mm x 120mm ca 60cm mellanrum borrat 8mm med träborr genom syllen och sen betongborr 8mm resterande
 
tror det var 10 mm ankarbult (biltema hadde väl ett 25 pack eller vad det var till bra pris).
TOg borrhammaren och borrade genom trä och betong på en gång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.