Hej,

Vi har tämligen grunt förlagda rör till våra väggradiatorer. Värmen från rören hade missfärgat tidigare plast/kork/linoleumgolv och gjort att parkett spruckit. Golv gillar väl egentligen max 27 grader på ytan.

Vi har nu nytt parkettgolv 14mm där vi försökt isolera golven från värmen med tjock alufolie, plastfilm och XPS 7mm. Tror dock inte att det i längden hjälper mot övertemperaturer/sprickor så jag skulle vilja ha bättre kontroll över maximal tilloppstemperatur på vattnet.

Styrningen /fjärrvärme/ sker i dag med en Danfoss ECL Comfort 100M. På den kan man med en brytare begränsa max tilloppstemperatur till 45 grader så det gjorde jag för att prova men det blev ibland lite kallt i vintras men det var ganska ok. Lite varmare skulle dock vara bra.

Vill alltså ha en kurva som garanterat slår i ett tak ganska tidigt.
Kan någon rekommendera annan styrdosa där man mer fritt kan ställa en maxtemperatur (45--50) på tilloppsvattnet?
Andra åtgärder för mer rumsvärme vid låg tilloppstemperatur (radiatortyper etc) ?

//Anders
 
Det låter som om du snarare skulle behöva byta radiatorer till några som ger större värmeutbyte snarare än regleringen. Det är väl ända sättet att kunna få ut tillräcklig värme med lägre framledningstemperatur.
 
Öppna radiatortermostaterna helt, lägsta fart på cirkulationspumpen. Så gör jag och har kunnat ställa ner framledningstemperaturen till radiatorerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.