Hej.
Jag har läst lite trådar som handlar om att optimera förbränningen, men då försök med gamla pannor med överförbränning. Jag tycker det är dags för en ny tråd för lite modernare pannor med underförbränning.

Jag har detta året installerat en ny vedpanna,en Atmos DC50GSX, och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Just nu kör jag med granved som är kapad i längder mellan 40-45cm i snitt.
Jag håller på att ställa in den nu för att få en så bra förbränning och förbrukning som möjligt.

Jag började att elda med grundinställningarna som finns i manualen, med mycket sekundärluft. I manualen står också att rökgastemperaturen skall ligga på 165ºC. Detta skulle man justera ned med hjälp av motdragsluckan som stryper ner primärluften när tempen går upp emot 90ºC. För att komma ner i denna temperatur fick luckan nästan vara helt stängd.

Jag kopplade sedan in en lambdamätare vid utloppet från pannan samt stoppade även dit ett termoelement i underförbränningskammaren.

Inställningarna jag kör med nu är att sikta på ett lambdavärde mellan 1.4-1.6.
Motdragsluckan har jag öppnat upp så att den står ca 3cm öppen.
Primärspjället är ställt ca 15mm öppet, samt sekundär 0-1(1.75mm)varv öppet.

Detta resulterar i en förbränningstemperatur på ca 600-700ºC och en avgastemp på ca 230-240ºC.

Jag har ett Termovar laddpaket och uppskattar panneffekten genom att jämföra termometrarna. I vanliga fall så har jag 68-69ºC in i pannan och 82ºC tillbaka i bypassledningen.
Detta ska motsvara en effekt på ungefär 40kW. Det tycker jag är lite dåligt. Men det kanske beror på vedlängden?

För att värma mina 4000l från 35-90ºC så gick det igår åt ca 300l ved, dvs 1,5 ilägg.

Är det någon mer som har försökt få ut det mesta ur pannan som har några bra tips?


Mvh Gordon
 
Redigerat:
Då funkar ju din anläggning riktigt bra mot min. kör jag ren granved och det är några minus ute så kan jag i värsta fall nästa behöva klämma i 300l för att värma 2000l 35-90g!

Men o andra sidan på ett rent ilägg på 190l rönnved gick tanken nästan i kok.

Ger jag min dc40 mycke primär o sekundär så kan jag peaka på 15-20 grader i temp diff på laddomaten men det ger en rgt på ca 300g så det känns inte optimalt.
Nu kör jag mindre primär igen och rgt toppar på 270g. iofs högt det med men temp diffen i laddomaten blir aldrig mer än 15g.
Har svetsat om primärluftintaget så hälften leds ner i vedutrymmet istället för över vedutrymmet. funderar på att leda ner all primär i botten på vedutrymmet.

Hade varit intressant o kört på ren fjolårs björk
 
jag kör ren björk som legat i två sommrar
ett i lägg 3000l 40/80
atmos 40sfe
så fort jag börjar ta lite effekt så blir de med en gång ett halvt ilägg till 190l vedinlägg har pannan
 
Just nu kör jag med granved som är kapad i längder mellan 40-45cm i snitt.
Jag har för mig att atmos effekt siffror är med hård ved typ bok ek mf. På min gse är det stor skillnad mellan gran och ek.
 
GordonE
Kom du fram till någon inställning som var bättre? Eller är det bästa vrkningsgraden vid den rökgastemp en? Vad händer med verkningsgraden om du tar ner rökgaserna till 190?
 
Hej.
Så länge pannan brinner stabilt så är en låg avgastemperatur bra ur vrrkningsgradssynpunkt.
Men problemet med min panna är att den bara ger ca30kw vid 180grader. Men kör man lite högre så får man upp effekten så att man hinner lägga i en gång till innan läggdags.

Jag brukar kolla på färgen på keramiken i undre luckan för att avgöra om det brinner bra. Glöder den inte så är det för mycket sekundärluften och ger dig verkningsgrad.
 
Har på min panna låga. Men pga den egengjorda keramiken så är nog effekten lägre. Men d var just vad jag var ute efter. En längre brinntid till lägre effekt. Men verkninggraden borde väl inte förändras nämnvärt när man endå har en bra låga.

Frågan är vad är en bra låga? Har själv kört på lite bona justering att justera så det slutat ryka ur skorstenen. Samt att lågan ska se någorlunda gul blå ut. Vad har ni för tips å trixa?
 
Redigerat:
  • Gilla
puttemahler
  • Laddar…
""glöder inte keramiken så är det för mycket sekundärluften och ger dig .....verkningsgrad."""
Ni menar att glöder den inte vitt så ger den sämre verkningsgrad???


. Borde väl finnas en tangeringspunkt för lägsta effekt och rökgastemp där verkningsgraden bibehålls. Men antar att det är svårt att komma fram till utan avancerad utrustning.

Hat sett att det finns Eta vedpannor som lämnar 15 eller är det 20kw. Men med bränsleförråd på 200L pannan brinner länge men behöver inte så stor acctank.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.