Hej!

LED-listen i köket har gått sönder, eller så har drivern gått sönder. Tänkte att det vore vettigt att kolla om LED-drivern fungerar innan jag river ut allt och köper nytt.

Nu var det länge sedan jag höll på med el, så innan alla proppar går, skyddsjorden ej slår ut och familjen får se grillad pappa så tänkte jag kolla hur jag skall koppla multimetern för att se om LED-drivern fungerar eller är trasig.

Min tanke är att mäta utgången för DC 24V, som ligger på 1,5A 36W max. Vad skall jag då ställa in multimetern på? Se bild. Tack på förhand :)
 
  • Multimeter och LED-driver ligger på ett mönstrat underlag med inställningsknapp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Vredet på VDC 200 är ju lämpligt då. Och du har mätsladdarna i rätt hål det är annars en vanlig källa till fel tex med röda till vänster för strömmätning 10 A eller vredet i något av lägena för ström när man vill mäta spänning.
 
  • Gilla
Dr.E
  • Laddar…
Tack, fungerade bra. Fick 03.0 i mätvärde, borde väl innebära ca 30V, vilket bör innebära att LED-drivern är typ ok. Då är det nog slingan som är trasig.
 
D Dr.E skrev:
Tack, fungerade bra. Fick 03.0 i mätvärde, borde väl innebära ca 30V, vilket bör innebära att LED-drivern är typ ok. Då är det nog slingan som är trasig.
30.0 hoppas jag du menar? Är det 03.0 är det ju 3 V.
 
  • Gilla
Dr.E och 2 till
  • Laddar…
Om du mätte i kontakten mellan inre och yttre och fick "03,0", låter det som att drivern är trasig. Den ska säga 24 om den är hel.
 
  • Gilla
Dr.E
  • Laddar…
Det stod 03.0.

Jag tror att mätaren kanske inte är världens bästa (Vaddå, 20 år gammal från Biltema, toppklass liksom). Men skalan är lite skum.

Om man väljer 200V så är "nolläget" 00,0
Om man väljer 20 V så är nolläget 0,00
Om man väljer 600 V är nolläget 000

Men jag mätte igen. Vid 200V visar den 03,0
20V 3,30
600V 003

Blev nog lurad av den konstiga skalan. Men på 600V så finns ju inga decimaler och den visar 003, i all rimlighet så bör det ju betyda 3V, som ni säger... Då borde den ju vara trasig... Nu blev det väl rätt tänkt? :thinking:

Fasen pinsamt, enkel matte kan jag ju, men skalan var så underlig.
 
Lätt att blanda ihop saker man inte hållit på med på länge. Men det blir nog att köpa ett nytt drivdon i detta fall.

Hur gammal är den? Borde ju inte gå sönder om den inte är lite äldre.
 
Kontrollmätte en 12V LED-driver och rätt som det var så visade mätaren 12V i alla skalorna. Så då är ju 24V-drivern trasig.

Tack för hjälpen! Då provar jag att beställa en ny driver.
 
jonmo jonmo skrev:
Lätt att blanda ihop saker man inte hållit på med på länge. Men det blir nog att köpa ett nytt drivdon i detta fall.

Hur gammal är den? Borde ju inte gå sönder om den inte är lite äldre.
Vet inte. Den fanns med vid köpet av gästlägenheten. Men när jag googlat på modellen så kommer det bara upp en massa skräp från Aliexpress etc, så skall nog försöka hitta en med en smula bättre kvalitet.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.