Hej,

Jag har råkat pilla på mina frånluftsdon, då jag inte förstod att man kunde plocka ner dem från taket utan jag skruvade glatt ut dem för att göra rent. Ibland önskar man att man lärde sig mer i skolan om att äga hus :).

Jag har lyckats hitta ventilationsritningar för huset och kommit fram till att jag ska ställa in mina ventiler på 15 L/S & 10 L/S på de platserna jag ändrat, jag har också lyckats hitta att det är FPH 100 ventiler jag har i huset.

Diagramet nedan visar hur man ska ställa in dem, jag förstår dock inte hur jag ska tolka det.
Är det någon som skulle kunna förklara detta hyffsat enkelt?


Fläkt prestandakurvor som visar tryckfall över flödeshastighet och effektnivåer markerade i dBA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh
Dennis
 
D DW_ skrev:
Hej,

Jag har råkat pilla på mina frånluftsdon, då jag inte förstod att man kunde plocka ner dem från taket utan jag skruvade glatt ut dem för att göra rent. Ibland önskar man att man lärde sig mer i skolan om att äga hus :).

Jag har lyckats hitta ventilationsritningar för huset och kommit fram till att jag ska ställa in mina ventiler på 15 L/S & 10 L/S på de platserna jag ändrat, jag har också lyckats hitta att det är FPH 100 ventiler jag har i huset.

Diagramet nedan visar hur man ska ställa in dem, jag förstår dock inte hur jag ska tolka det.
Är det någon som skulle kunna förklara detta hyffsat enkelt?


[bild]


Mvh
Dennis
För att tillämpa denna diagram behöver du information om trycket på röret och är endast grovinställning. Det bästa du kan göra är att hyra en luftflödesmätare och mäta flödet.

Beroende på syftet (frånluftsvärmepump eller kanske till och med balanserad ventilation) är det mer eller mindre viktigt hur exakt flödet stämmer med ventilationsritningar. Så om det bara är frånluften från dusch och toa då är det bara öppna badrummet fullt så mycket du tror att ventilen var tidigare och toan nyper du lite mer.
 
J J Vos skrev:
För att tillämpa denna diagram behöver du information om trycket på röret och är endast grovinställning. Det bästa du kan göra är att hyra en luftflödesmätare och mäta flödet.

Beroende på syftet (frånluftsvärmepump eller kanske till och med balanserad ventilation) är det mer eller mindre viktigt hur exakt flödet stämmer med ventilationsritningar. Så om det bara är frånluften från dusch och toa då är det bara öppna badrummet fullt så mycket du tror att ventilen var tidigare och toan nyper du lite mer.
Aha, så egentligen hjälper inte denna ritningen mig speciellt mycket?


Arkitektritning av en bottenplan för ett bostadshus, inkluderar dimensioner och rumsetiketter, skala 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D DW_ skrev:
Hej,

Jag har råkat pilla på mina frånluftsdon, då jag inte förstod att man kunde plocka ner dem från taket utan jag skruvade glatt ut dem för att göra rent. Ibland önskar man att man lärde sig mer i skolan om att äga hus :).

Jag har lyckats hitta ventilationsritningar för huset och kommit fram till att jag ska ställa in mina ventiler på 15 L/S & 10 L/S på de platserna jag ändrat, jag har också lyckats hitta att det är FPH 100 ventiler jag har i huset.

Diagramet nedan visar hur man ska ställa in dem, jag förstår dock inte hur jag ska tolka det.
Är det någon som skulle kunna förklara detta hyffsat enkelt?


[bild]


Mvh
Dennis
Frågar du mig så skulle du kunna fixa till det genom att se på gängorna på tallriken var den har suttit tidigare.
Det blir ju inte någon millimeterprecision med NASA mått mätt, men det kommer att bli tillräckligt bra i fall du hittar något tecken som visar ungefärlig inställning....så länge du inte sitter med alla tallrikar samlade i en hög och alla har olika inställningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.