Har just kickat igång elgolvvärmen i ett nyrenoverat badrum och funderar på vilka principer jag skall följa.

Förutom Elgolvvärmen så värms badrummet med en vattenburen handdukstork och det verkar som om denna klarar att värma luften i badrummet till en komfortabel temperatur och jag vill ju naturligtvis av ekonomiska skäl låta denna ta hand om så stor del av uppvärmningen som möjligt.

Elgolvet är tänkt i första hand att skapa komfort värme på just golvet.

Elgolvet har termostat i såväl golv som i luften och anläggningen kan styras mot någon av termostaterna alt en mix av dom.

Tänker jag rätt om jag väljer att enbart styra elgolvet med golvtermostaten eller är det då risk för att den går för mycket?
 
Nimajneb skrev:
Tänker jag rätt om jag väljer att enbart styra elgolvet med golvtermostaten eller är det då risk för att den går för mycket?
Vad är för mycket? Du ställer väl in termostaten på precis det läge som dina fossingar tycker är lagom, och då går den väl precis lagom. :D

Vrid termostaten lägre - fossingarna fryser - den går för lite.
Vrid termostaten högre - fossingarna svettas - den går för mycket.
 
Du måste missuppfattat min fråga, den handlade ju om vilken termostat jag skulle styra mot för att få varmt om fossingarna samtidigt som jag värmer rummet så lite som möjligt med golvvärmen...
 
Ja då borde det väl vara bäst att välja golvtermostaten. Den mäter ju golvtemperaturen och det är väl optimal fossingtemperatur på golvet du är ute efter.

Men jo, jag har nog missuppfattat något för jag begriper inte riktigt vad du menar med "risk för att den går för mycket?". Den går väl det som krävs för att få den temp du vill ha. Att det sen kan bli dyrt om man vill ha hög temp är ju en annan sak.
 
Det måste vara rätt metod att använda termostaten i golvet. Vill du sedan minska eleffekten till golvet skall du se till att handdukstorken ensam kan värma rummet till en minst lika hög temperatur som golvet håller.

Alltså stäng av golvvärmen och se hur varmt du kan få i rummet. Sedan ställer du golvvärmetermostaten på maximalt denna temperatur. Det är när golvet är varmare än luften som förbrukningen ökar.

Erik
 
Avemo skrev:
Alltså stäng av golvvärmen och se hur varmt du kan få i rummet. Sedan ställer du golvvärmetermostaten på maximalt denna temperatur. Det är när golvet är varmare än luften som förbrukningen ökar.
Jag är antagligen väldigt trög just nu och börjar nog låta som ett troll... Det är inte meningen! Men är inte hela syftet med komfortvärme att golvet ska vara varmare än luften för att det ska vara skönt. Och det klart ju varmare/skönare man har ju mer ström går det åt.

Om vi stänger av golvvärmen så får väl golv och luft till slut samma temperatur, dvs den temperatur handdukstorken orkar ge. Ställer vi in golvet på max denna temperatur så kommer förvisso golvvärmen att vara extremt energisnål, men vad har vi då för nytta av den?

När det gäller vilken termostat som ska användas undrar jag om det spelar så stor roll. Antag att enbart handdukstork orkar ge golv och luft en temperatur på 20 grader. Golvet känns kallt och vi vill ha golvet till 24 grader och ställer in golvtermostaten på denna temperatur. När allt har stabiliserat sig är golvet 24 och låt oss anta luften 22.

Är det någon skillnad om man hade ställt lufttermostaten på 22? Golvvärmen borde väl jobba lika mycket i bägge fall?
 
Är det inte så att golvtermostaten mäter temp i golvet och detta är normalt sett lite varmare än luften. Mao så kanske man skulle kunna få någon form av balans där golvet värms till 1 eller 2 grader varmare än vad handdukstorken ger, eg badrummet håller hustemperatur vilket betyder att den är lagomt dimensionerad för badrummet. Men i det läget känns ju golvet för kallt.
 
Om golvet är varmare än luften kommer golvet att värma luften och vice versa. Om man inte har extremt dålig isolering kommer det bara att skilja ett par grader mellan golv och luft så länge man inte lämnar dörren öppen. Det innebär att om man skruvar på golvvärmen tills det är skönt så kommer också golvvärmen att stå för merparten av uppvärmningen om man inte samtidigt skruvar upp handduksvärmaren.

I fallet elektrisk handdukstork hade det inte funnits något att vinna, men som Nimajneb beskriver det är det något billigare än el som värmer handdukstorken. Golvet blir inte mindre skönt att gå på för att luften också är varm.

I mitt badrum är det endast golvvärme som står för uppvärmningen. När den skruvas upp så att golvet blir behagligt varmt blir det onödigt varmt i luften.

Erik
 
Ett spår att följa är ju att låta golvvärmen brassa på rejält under "duschtimmarna" och sedan ha den neddragen däremellan så att värmepumpen får hålla värmen då.
 
A
Om du har gjutet golv tar det lång tid att värma upp så du måste börja brassa på ganska många timmar innan duschning. När du sen stänger av så avger golvet värme många timmar efteråt i "onödan" så frågan är om det lönar sig nämnvärt i slutändan.

Jag har elgolvvärme i badrummet med rumsgivare och golvgivare med möjlighet att använda timer. Efter mycket provande av olika inställningar har jag kommit fram till att det bästa för mig är att använda golvgivaren utan timer och se till att det är skönt om fötterna men ändå begränsa så att det inte blir för varmt i rummet. Jag har dock inte behov av att kombinera med handukstorken för den går på el och har timer så att den bara går några timmar om dagen.
 
Om handdukstorken klarar att värma luften till en behaglig nivå så kan du använda termostaten i golvet och ställa temperaturen lågt.

Jag har liknande lösning som du fast vattenelement, golvvärmen har jag ställt på 17 grader och jag tycker att det är behagligt för både fötter och kropp. Men prova dig fram, börja lågt och höj en grad i taget tills optimal temperatur uppnås.

Henke
 
Det blev nog ett lite yxigt svar. Lite påfyllning.

Det är en reglerteknisk utmaning att justera rumstemperaturen i ett rum med gv och egen termostat + en handduksvärmare som går på värmepump med egen kurva och egen termostat utomhus (och ev. inne ngnstans utanför badrummet) när man egentligen vill prioritera den vattenburna värmen som saknar termostat i badrummet.

Prova så här:
1) Kolla vilken temp som handduksvärmaren ger i rummet.
2) Kör gv med rumstermostat inställd på både golv- och rumsmätning. Vrid upp temperaturen så att den nätt och jämnt går igång.
3) Ställ in veckoprogrammet med den inställning du fick ovan för viloläget (dvs när du inte använder badrummet så ofta).
4) För aktivläge (typ 7-9 på morgonen och säg 17-22 på kvällen när du vill ha komfortvärme) ställer du in veckoprogrammet med en högre temperatur.
5) Funkar inte detta ngt bra så får du strypa flödet på torken för att få ned grundtemperaturen i rummet.
6) Funkar inte det heller så får gå över till golvläge på rumstermostaten.

Kör du i den ordningen går du från mest ekonomiska inställningen (prio handdukstork) till den mer dyra (prio golvvärme). Berätta gärna hur det går.
 
Golvet skall väl inte vara varmare än luften, det skall vara varmare än dom kalla fötterna..

Sedan tycker jag luften skall vara varm i ett badrum, vi har 26-28 grader. Mest pga av att varmvattenberedaren står där vilket inte går att göra något åt, men skönt är det. :)
 
Tack för alla tips, har lite att experimentera med.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.