K
Halloj

På min nya Makita sänksåg ställer jag in djupet på tex 18mm när jag skall kapa en 18mm mdf, men jag sågar typ bara halvvägs igenom, vad kan detta bero på, säkert nån inställning som jag missat eller nått för djupinställningen skall ju vara ganska exakt på en sänksåg sägs det

Hjälp
 
Hej,

Det är förmodligen precis som på festool, dvs att skalan inte tar hänsyn till skenans tjocklek. Ta därför ämnets tjocklek + skenans tjocklek + ytterligare någon millimeter.
 
K
Jäklar!

Det är ju självklart, hur kunde jag missa det?

Tack så mycket
 
K
Kan ju passa på att fråga detta också: Fick med kopplingsbeslag eller vad det heter för att koppla ihop skenor, den biten med skruv i fattar jag, men den smalare metallbilten, vart skall den placeras?
 
Bara så du vet så är skalan inte exakt så ta alltid därför någon millimeter extra som Daniel_N skrev, däremot finns det justerskruvar och då kan man ställa in djupet mer exakt, det gäller i alla fall min Festool så jag förmodar att det är samma sak med Makita.
 
Är det ingen av alla sänksågar som har dubbla skalor för djupinställningen, en för (org. skena) och en utan?
Borde väl vara en enkel lösning? :)
 
Då skulle i alla fall jag råka ut för samma sak som jag alltid gör när jag mäter med en talmeter; jag tittar på fel skala och skulle, i sänksågsfallet, sätta klingan 5 mm ned i det underliggande betonggolvet.

Däremot skulle det vara fint med en nollställningsbar skala på samma sätt som många handöverfräsar har.
 
mattiasp skrev:
Då skulle i alla fall jag råka ut för samma sak som jag alltid gör när jag mäter med en talmeter; jag tittar på fel skala och skulle, i sänksågsfallet, sätta klingan 5 mm ned i det underliggande betonggolvet.

Däremot skulle det vara fint med en nollställningsbar skala på samma sätt som många handöverfräsar har.
Den var bra! Just, nollställningsbar skala är lösningen!.

Det skulle till och med kunna bli en försäljningssuccee (om det inte redan blivit det). Talmeter med en enda digital skala, som nollställs olika om man har fällt ut "talmetermätardelen" eller inte.

--- Mats ---
 
Är det någon som faktiskt använder sänksåg utan skena? Det gör jag typ aldrig. Har nog hänt en eller två gånger. Funderar därför på att ändra om skalan så att det ska ta hänsyn till skenan.
 
End skrev:
Är det någon som faktiskt använder sänksåg utan skena? Det gör jag typ aldrig. Har nog hänt en eller två gånger. Funderar därför på att ändra om skalan så att det ska ta hänsyn till skenan.
Good point, undrar om det går att justera ts55an så mycket?
 
End skrev:
Är det någon som faktiskt använder sänksåg utan skena? Det gör jag typ aldrig. Har nog hänt en eller två gånger. Funderar därför på att ändra om skalan så att det ska ta hänsyn till skenan.
Aldrig. Hade jag inga andra cirkelsågar skulle det kanske hända ibland. Det finns ju parallellanhåll till dem (TS55 och TS75).

Kommer inte på rak arm ihåg hur skala är uppbyggd, om den är tryckt på plasten eller om det är en dekal. I vilket fall borde det ju gå att sätta en annan skala ovanpå den/bredvid den och ha den 5mm förskjuten.
 
kirderf83 skrev:
Kan ju passa på att fråga detta också: Fick med kopplingsbeslag eller vad det heter för att koppla ihop skenor, den biten med skruv i fattar jag, men den smalare metallbilten, vart skall den placeras?
Den andra platta biten som har ett hål i ena ändan?

Lägg den så att hålet är över en av skruvarna i den andra biten och täcker då resten av skruvarna. Stoppa in i skenan tillsammans. Nu kan du skruva rätt hårt utan att skruvarna deformerar skenan. Skruvar du utan denna bit mellan skruv och skena kommer du att få "fina" bulor i skenan som sågen inte glider över ...
 
Jag har testat det här i några dagar, och det fungerar faktiskt för mig. Inga sågningar efter fel skala än så länge. Kanske ett löjligt tips, men det fungerar för mig:
 
  • IMG_2110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag såg den bilden fick jag just en vision framför mig där det finns en tejp/dekal som man sätter över skalan. Borde väl vara en smal sak att tillverka. Samme utseende - Rätt skala!

Skänker bort idén till den som önskar men om någon nappar och gör en serie så kan jag skicka över min adress med ett PM för ett varuprov :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.