Hejsan alla glada.

har flyttat till hus, där har vi redan canal digital uppsatt och klart, dock vill vi ha in 3 kablar (2 kablar till inspelningsbar box och 1 kabel till tv nr 2).
Detta innebär att vi måste byta ut huvudena, och även borra hål i fasad och dra in 2 st kablar.

Tänkte uttnyttja det såkallade basinstallations bidraget från canal digital, men efter samtal med den rekomenderade firman så lät det såhär.

framkörningskostnad: 450 kr.
då satelliten sitter lite över 3 meter måste de vara två installatörer pga säkerhet, a´ 750 kr timmen.

De börjar räkna timmpeningen när dom kör från firman, a´ca 30 min.

det innebär att innan att när dom parkerar på min tomt så har det kostat

30 min x 2 = 750 kr
framkörning = 450 kr

tot: 1200 kr.

av de 1350 kr som basinstallationsbidraget innehåller så är det inte många kroner kvar innan de ens börjat. sen blir det 750 kr x 2 per påbörjad timme, vilket känns som att den gratis basinstallationen kan bli en kostsam historia....

detta gör mig milt sagt lätt irriterad så nu tänkte jag kolla ifall jag kan göra skiten själv istället.

har läst runt lite på nätet och många säger att det är busenkelt, köp en analog satfinder för 200 kr och justera in så fungerar det finfint.
Canal digital säger att det inte alls går att lita på de billiga satelithittarna.
Vad säger detta eminenta forum om detta?


misstänker att det inte kan vara sådär superavanserat då fäste och allt redan finns, sateliten är ju redan grovt riktad, utan det är bara finjusteringen som behövs göras.
 
Om du bara skall byta huvuduet (LNB) mot ett med fya utgångar så behöver du inte ändra på parabolen, den är ju redan rätt inställd.

De flesta mottagarna har även signalsökning i någon meny.
 
Tack för svaret Per-Anders.

jag måste väl ändå finjustera huvudena?

har ett huvud med 2 ingångar och ett med 1 ingång.

missade att skriva det innan.
 
T
Jag köpte min Canal Digital-parabol inför en storhelg och orkade inte vänta på installatör, så jag satte upp den själv med vattenpass (tydligen viktigt att fästet är i lod) och riktade in den med kompass och gradskiva. Finjusterade med hjälp av nivåmätaren i mottagaren.

Behövde ingen sat-beeper eller annan utrustning, har fungerat klockrent i strax över ett år.

Att bara byta LNB borde innebära väldigt små justeringar.
 
Tanaris,

supertack för infon :)


då blir det till att göra det själv
 
Föresten, uppdateras den inbyggda i realtid eller måste man vänta någon sec innan den fattar? har en inspelningsbar box.

läst på något forum att det uppdateringen kan ta lite tid nämligen
 
Beror på box.

Satte upp min parabol själv också, dock så gjorde jag ett litet misstag.

Tänkte ju till så jag tog med mig kompassen upp på taket och riktade väldigt noga in i både höjd och sida. Tji Signal. Letade och letade och letade och ....
Tillslut fick jag kontakt med astra istället för Thor som jag siktade på.

Visade sig att mitt plåttak är lätt magnetiskt. Genom att förflytta mig 3 meter på taket så vrider sig sydriktningen ungefär 45 grader :D

Vart lite "finjustering" sen men iom att jag nu viste var jag var så var det ju bara att rikta åt rätt håll tills jag fick en bra signal.

Har sen dess skaffat en sån där simpel satmätare men tror att boxens inbyggda är minst lika bra
 
Om parabolen är inställd rätt, är det bara att byta huvudet! Sen är det bara att dra coax 1,0 till resp. ställe du vill ha boxarna.

Lycka Till!

AZ
 
Nää det är inte alltid bara att byta huvud, jag har försökt. Vi fick även ändra vinkeln på huvudet, jag fick ändra till 5 graders lutning i sidled sen fungerade det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.