Jag har grävt ur en grop som jag fyllt med stenkross och sedan paddat. Ytan är på 30 kvm och På 15 kvm skall jag ställa en friggebod och resten skall plattsättas. Vad är bäst att ställa friggeboden på? Leca eller betongblock? Kan jag ställa dessa direkt på paddat stenkross eller skall jag lägga Stenmjöl på hela ytan? Kan jag få problem om jag gör heltäckande rader med betongblock eller leca?
 
Mikael_L
Allt beror nog på hur tjälskjutande mark du har.
Leca eller betong spelar nog ingen större roll.

Själv ställde jag friggan (2,4 x 4,8 meter) på 6 st leca-block.
Inget stenmjöl, ställ blocken direkt på den paddade ytan.
Har du tjälskjutande mark och vill slippa att allt rör sig under årstiderna så tapeter spricker och dörrar och fönster kärvar så får du gräva ner tjälfritt istället.
 
Tack Mikael!

Kommer jag få problem om jag använder mig av Leca så att jag bygger som en heltäckande grund/mur istället för att använda leca på de punkter (typ 6st) där den bär upp?
 
Det funkar säkert bättre att bara ställa den på ett fåtal block. Fast sex stycken tycker jag blir för lite. Försök se till att det är högst två meter mellan stöden, både på längden och tvären.
 
Då täcker jag helt och hållet med Leca så att inga bollar eller dylikt hamnar under. Tack för svaren!
 
  • Gilla
Samir.k
  • Laddar…
Mikael_L
andersmc skrev:
Det funkar säkert bättre att bara ställa den på ett fåtal block. Fast sex stycken tycker jag blir för lite. Försök se till att det är högst två meter mellan stöden, både på längden och tvären.
Håller med. Jag har ett lätt besvärande svaj i mitt bjälklag med 145x45 och 2,4 meter spännvidd. :)
Skulle definitivt inte varit godkänt i en permanentbostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.