Hej, jag ska ta över ett hus nu den 15 maj men ägaren vill inte ta bort smuts från tomten, han kallar det för kompost men det är inte. Likadan med vinden trots att det står tydligt på kontraktet att han ska göra rent båda inom och utom hus, Vad kan jag göra? Idag upptäckte att tvättmaskin läcker vatten från lucka, hur ska jag göra??

Josef
 
Låt köpet gå tillbaka om säljaren inte uppfyller sina åtaganden.
 
Att vinden skall vara rensad tror jag du självklart kan kräva. När det gäller tomten så är det risk att det kan vara en mer subjektiv bedömning. Ligger där högar med bråte som inte hör till en tomt typ rivningsavfall så skall det klart städas, men handlar det om ris eller trädgårdsavfall tror jag tolkningen kan bli lite vansklig.

Tvättmaskin som läcker. Om du vet att den inte läckte vid köpetillfället (alltså när ni skrev kontrakt) så är det en försämring som uppstått under mellantiden, då är säljaren ansvarig för fel som uppstår, Men i princip kan säljaren köpa en maskin av liknande ålder på blocket, eller om du kräver pengar för felet så är det den nivån du kan kräva. Med andra ord, inte så mycket att bråka om.

Ta en diskussion med mäklaren om situationen med skräpet. Det kan vara vanskligt att dra av summan direkt vid slutbetalning, om ni inte kommer övverens. Då riskerar man att det istället är du som bryter kontraktet genom att inte erlägga full betalning. Du kan också tala med en advokat, ex. ger villaägarförbundet gratis juridisk rådgivn. (du måste bli medlem först), jag tror att du ev. kan få gratis rådgivning i en såpass enkel fråga även om du ringer till en lämplig advokat, de är skyldiga att ge enklare rådgivning gratis per telefon. Dvs, det är inte en enkel fråga att avgöra vad som skall ses som normalt trädgårdsavfall eller inte. Utan frågan är hur man på ett korrekt sätt gör avdrag för dålig städning.
 
  • Gilla
Josef N
  • Laddar…
Tack för alla svar, det betyder mycket för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.