Jeg undra vem det är som skal städa, typ takstenar som är slängt från taket i trägården ( det som skal bli trägård) träbitar som är slängd här och var o.dyl.

I princettet kan vi själva ta en dag och ta bort dom grejer, men när man bygger modul hus med hel/halv entp., var dom sköter allt, är det så dom där skal ta sådan grejer bort?

Tacksam för svar

Heidi
 
A
Det beror på vad man har avtalat med hantverkarna, men vanligt är att du/ni som byggare plockar undan på tomten. Vill ni verkligen betala extra för enkla saker som ni kan göra själva?
 
tack för svar.

Vi vil sjävklart inte betatale för att dom plocker bort, men om dom försöker att lura oss til själva att göre det. Så heller bjuda på en bra middag til vänner och be dom ställe up en dag :D

Vi är kanske naive, men med en nyckel färdig lösning troede vi at det ingick att dom inte åkte från stället som mer påminder om Beirut än en bygg tomt
 
Vi körde delad entreprenad och de fick nedslag på besiktningen för minsta lilla brädlapp som låg på tomten. Nu hjälpte jag till ändå, de har ju ändå byggt mitt hus.
 
Ibland vet inte alla entreprenörer om vad som gäller på bygget de är på.

Vi hade totalentreprenad, och en dag när vi var uppe och inspekterade tillsammans med några underentreprenörer, sade de till oss att vi måste se till att containern med byggavfall skulle transporteras bort, den var full och stod dessutom i vägen.
Vi svarade ungefär "Det är inte vårt problem, lös det!", med glimten i ögat. Är det totalentreprenad, ska jag inte behöva göra något alls, förrän jag har nyckeln i handen, om inget annat är uttryckligen avtalat.

Så, sköter de allt åt er, tycker jag ni kan be dem städa upp efter sig också.
 
Nu har ju inte vi kommit riktigt ända fram till att huset är klart (Några veckor till bara...) men vi har löst det så här:

Gubbarna får lägga allt skräp i en av oss uppställd släpvagn. Denna kör vi sedan bort till tippen eftersom man som privatperson inte betalar för att slänga skräp där! På så sätt slipper vi ju betala extra för detta. Vi bygger också på totalentreprenad, men de tar ju betalt för allt som de gör så i slutändan är det ju ändå vi som köpare som får betala... Nu sparar vi ju många sköna tusenlappar extra på att slippa hyra dyr container, arbetskosntad för att köra bort avfallet samt avgiften på tippen...
 
OK, det var ju ett jättebra upplägg för alla inblandade, låter det som! :)

För vår del var det fast kostnad i samband med totalentreprenad, så det var inte ens en fråga som gick att diskutera, huruvida vi kunde städa eller få undan skräp själva. Men det variera väl, tydligen. :)
 
Totalentreprenad vilket innebar att husfirman hade container man slängde allt skräp i så att det under hela byggnationen såg prydligt ut. Containern ingick i totalentreprenaden så den betalde vi inget extra för. Vi bygghde med LB-hus
 
Vi byggde också med LB-Hus...
 
Snåla inte bort containern är mitt råd. Du anar inte hur mycket som ryms.
Träspill och kartonger kan man elda upp det gjorde vi och en container räckte för oss.
 
Vi bygger med Smålandsvillan och där har byggherren klart och tydligt sagt att det är vi som får forsla bort byggavfallet. De kommer sortera och samla ihop i högar men vi får köra det till tippen.
 
Vi har flyttat till vårt nya Smålandsvillan, och det var vi som fick städa ute.
Container skippade vi, och lånade en kärra med grind. Största delen blev all plast som skyddade huset under transporten. Trä har vi tänkt att såga till ved inkl lastpallarna. En del av plankorna går att användas, och det målade får slängas (det var inte så mycket). Trasiga takpannor ska vi lägga under blivande altanen för att undvika kattpiss.
Normalt så får man faktiskt inte elda på tomten, kolla på kommunen... Grannen blir inte glad heller.
 
"Normalt så får man faktiskt inte elda på tomten, kolla på kommunen... Grannen blir inte glad heller."


Det där är en gammal "myt" som många har fått för sig. Säkert är det olika saker som gäller i olika kommuner, och i olika typer av bostadsområden.
I vår kommun är det helt ok att elda, så länge inte eldningsförbud råder (inträffar typiskt på sommaren, när det är torrt), eller det föreligger risk eller uppenbart obehag för grannar.
Själv bor jag ostört utanför samhället, lite på landet, och har ingenting som hindrar mig att elda.
Kontentan är alltså att det visst kan vara ok att elda, att det inte alls är förbjudet generellt.
 
sennen skrev:
"Normalt så får man faktiskt inte elda på tomten, kolla på kommunen... Grannen blir inte glad heller."


Det där är en gammal "myt" som många har fått för sig. Säkert är det olika saker som gäller i olika kommuner, och i olika typer av bostadsområden.
I vår kommun är det helt ok att elda, så länge inte eldningsförbud råder (inträffar typiskt på sommaren, när det är torrt), eller det föreligger risk eller uppenbart obehag för grannar.
Själv bor jag ostört utanför samhället, lite på landet, och har ingenting som hindrar mig att elda.
Kontentan är alltså att det visst kan vara ok att elda, att det inte alls är förbjudet generellt.
Inom detaljplanerat område inom 08-området inkl pendlingskommuner råder det iaf eldningsförbud av trädgårdsavfall på tomten förutom två-fyra veckor per år. Jag vet inte hur det ser ut i andra delar av Sverige men jag skulle kunna tänka mig att det är något liknande. Utanför detaljplanerat område har inte kommunen speciellt mycket att säja till om.
 
Jag kollade upp min kommuns inställning, och hittade följande på deras hemsida (vi bor i Ale, en pendlingskommun till Göteborg):
· Eldning får inte ske då eldningsförbud råder.
· Det ankommer på den för eldningen ansvarige personen att tillse att inte brandspridning sker till omgivningen.
· Eldning får inte ske vid olämplig väderlek t ex vid kraftig blåst.
· Eldning får inte ske under dygnets mörka timmar.
· Elden får inte lämnas utan uppsikt.
· Den som eldar skall ha möjlighet at larma räddningstjänsten via telefon.
· Elden skall huvudsakligen bestå av träd, buskage, ris, trädgårdsavfall etc. Gummidäck, plast eller större mängd gamla möbler tillåts ej ingå i elden.
· Ur miljösynpunkt gäller att eldning av löv, kvistar och annat trädgårdsavfall får ske om det inte innebär olägenhet för omgivningen.

Jag eldar vidare... :)
Det viktiga tyckte jag iofs var att se till att folk själva tar reda på hur det ligger till hos dem, och inte lyssnar på (iofs välmenande) generella råd, ibland baserade på felaktig information (som att det skulle vara förbjudet att elda, generellt).

Nåja. Nu gick tråden lite off topic på grund av mig. Förlåt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.