Har bokat in storstädning och fönsterputs via vår städfirma inför visningen av vårt hus nästa helg men nu har vi två spekulanter som vill köpa, och därmed även kika på, huset innan (har gett bra förhandsbud).

Hinner inte boka om städfirman så får fixa själv. Hur noggrann bör man vara inför förhandsvisning?
 
Inte särskilt noga tycker jag.
Spekulanterna bör ju vara medvetna om att de kommer och "våldgästar".

Men annars är jag generellt misstänksam mot dessa som vill "gå före" den allmänna visningen.
jag inbillar mig i alla falla att deras affärsidé är att ordna en "Quick and easy deal", och därigenom få huset till specialpris.
Inget som är till fördel för säljaren vad jag kan se.

Hade en sådan när vi sålde senast (1999) och de bjöd ca 500.000 mindre än vad vi sedan sålde för.
 
KnockOnWood skrev:
Inte särskilt noga tycker jag.
Spekulanterna bör ju vara medvetna om att de kommer och "våldgästar".

Men annars är jag generellt misstänksam mot dessa som vill "gå före" den allmänna visningen.
jag inbillar mig i alla falla att deras affärsidé är att ordna en "Quick and easy deal", och därigenom få huset till specialpris.
Inget som är till fördel för säljaren vad jag kan se.

Hade en sådan när vi sålde senast (1999) och de bjöd ca 500.000 mindre än vad vi sedan sålde för.
Håller med dig i sak, vi hade liknande situation när vi sålde lägenhet i stan. Blev erbjudna det mäklaren trodde vi skulle få men vi tackade nej och fick sen +600.000kr i budgivning. Men denna gång är omständigheterna annorlunda på flera sätt och därför låter vi de 2 (egentligen alla som är intresserade) komma tidigare och sätta igång budgivning i förväg. Vi säger inte nej till att avsluta tidigare än planerat. Men är vi inte nöjda så väntar vi på ordinarie visning.
 
Ja, om folk pga jobb eller annat har svårt att komma på ordinarie visning är det ju en sak.

Ang. städning:
Viktigast är väl att det är någorlunda välstädat och fritt från kladd i köket.
Samt att man har lagt in nya vita badrumsmattor, vita frottéhanddukar och vita sängöverkast från IKEA.
Det är visst sånt som säljer.

Förresten har jag precis förstått varför det skall lukta nybakade bullar på visningen.
Det är inte för att skapa en positiv känsla, utan helt enkelt för att dölja MÖGELDOFT :(
 
Som tur är har vi ingen mögeldoft eller annat skumt att dölja :D Men vi kör på med färska tulpaner ändå ;)

Baka bullar hade jag inte tänkt göra men en snabbputsning av fönstren fick det bli idag så utsikten inte behöver skymmas av äldsta barnets handavtryck. Hennes Picasso-verk på väggar, fåtölj, bokhylla och trappräcke får dock vara :rolleyes:

Självklart städa motsvarande man gör när vänner kommer på besök. Men vad med röjning av saker så att man ser mer av rummen?
 
Städningen spelar roll helt klart.
Sen är det som K O W. Snabba bud innan visningen ska man inte ta. Kör färdigt ordinarie visning och budgivning!
 
A
Man kan ju iaf plocka undan en massa småplock som ligger överallt, är det väldigt plottrigt så ser rummen mindre ut.
Städningsmässigt räcker det väl att det är normalrent, dammsuga och torka köksbänkarna lite extra kanske...

Personligen ville jag ha undan privata foton och sånt också.
 
Vasara skrev:
Man kan ju iaf plocka undan en massa småplock som ligger överallt, är det väldigt plottrigt så ser rummen mindre ut.
Städningsmässigt räcker det väl att det är normalrent, dammsuga och torka köksbänkarna lite extra kanske...

Personligen ville jag ha undan privata foton och sånt också.
Ang privata foton - menar du att du som säljare inte ville visa dem eller att du som köpare vill slippa se dem?
 
Köparen vill slippa se dom. Vid en visning ska köparen tänka in sig själv i bostaden.:wow:
 
MagHam skrev:
Köparen vill slippa se dom. Vid en visning ska köparen tänka in sig själv i bostaden.:wow:
Fattar, men om man nu har en vägg med foton på familjen - hur döljer man spikar/hål från dem om man nu tar bort dem?
 
Häng dit nåt annat.
 
Teoretiskt sett har du ingen som helst skyldighet att städa inför en visning (om inte hyresvärd kräver sådan).
Men, ett rent och snyggt hus säljer och ger större chanser till högre bud.
Om huset är utflyttat bör huset i det närmaste vara flyttstädat.
Är det fortfarande möblerat, bör det vara mycket välstädat. Men inuti skåp, garderober, vattenlås, och andra osynliga ställen kan man kanske lämna så länge. Fönster och lister är kanske inte heller så noga, om det inte är överdrivet smutsigt förstås.
 
Privata foton diskussionen har jag alltid tyckt är löjlig, man vet ju att man köper ett begagnat hus och att få se att de som bor där trivs och är en riktig "familj" tror jag tvärtom är bra!

Se till att öppna så mycket yta som möjligt och ha helt rent på t.ex. diskbänk och andra ytor i köket. Samma i badrum, ta bort överflöd av schampoo flaskor, tandkrämstuber och tandborstar.

Se naturligtvis till att det inte finns risk att dammtussar flyger omkring och putsa bort fläckar på speglar. Fönster är inte lika viktigt att de är helt rena men se till att ev. utsikt kommer till sin rätt (ingen soffa/bord t.ex. som blockerar utsikt).

Packa grejer i bilen t.ex. så du får bort överflöd. Mosa inte in i något förråd eller garderob då det finns riska att spekulanten tittar in där!

Tänk "första intryck"!
Hallen, se till att det finns bra med plats för skor jackor (flytta överflöd till bilen), se till att det finns utrymme och yta överallt och "mura" inte igen något som man ofta ser t.ex. en soffa med 300 kuddar utan att det ska se naturligt och funktionellt ut.

Ta ett rum i taget och försök tänka ur spekulantens synpunkt...
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
A
LillaSandra skrev:
Ang privata foton - menar du att du som säljare inte ville visa dem eller att du som köpare vill slippa se dem?
Nej jag tänkte mer att jag vill ha bort dem för min del om jag har visning. De som är på visning ska titta på huset och inte nyfiket spekulera i vad vi är för folk och vart bilderna är tagna :)
 
  • Gilla
hakanhanna
  • Laddar…
D
Jag tycker när det gäller visnings städning att allt ska se rent och fint ut.
Minna tankar att ta bort det privata är att jag inte vill det ska synas eller folk ska snoka.
Man har ju hört om en del som verkligen snokar när de är på visning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.