G
Hej!

Håller på att snygga upp och städa ur min grund (grisjobb) eftersom det var dags att sätta in en sorptionsavfuktare och få ner RF lite. (Har isolerat om alla innergolv med gullfiber förra året)

Dom har ju lämnat allt möjligt roligt där nere framför allt spån och träflisor till förbannelse och det
är en omöjlighet att få upp minsta lilla organiskt och fick då ett tips om att man kan slänga på salt innan man lägger plasten och krypgrundsisoleringen men det känns inte så bra att veta att det kan finnas organiskt kvar under en 0,2 plast där vatten från markfukten säkert kommer rinna. Eller förmultnar det bara under plasten? Har lite besvärligt med mycket sten som gör att skräp kan försvinna ner en bit i backen så att säga så jag vet inte heller om en sugbil skulle hjälpa mig.

Någon som har haft en lite besvärlig grund som kan hjälpa mig med synpunkter ? Övriga är också välkomna med förslag och idéer =).
 
Grovdammsugare funkar inte att få upp spånet med ?
Fredrik
 
G
På vissa ställen kanske men det är så fasligt mycket sten i storlek 2-6cm som ligger i vägen :)
Jag hade en ganska stor sug när jag rensade ut spånet från golvbjälklaget men det blev stopp titt som tätt när lite längre bitar trä följde med samt småsten som samlades i någon kurva
 
räffsa?
Fungerade för mig, fick det rätt mycket renare än innan.
 
G
Corre: hade du mycket spån eller var det mest kvistbitar?
. hade du organiskt kvar under plasten?
För mig blir det omöjligt att städa bort allt.
 
Jag sket i plasten, var inte så illa, fungerat utan problem sen 53 så klarar det ett par år till.
Mest isoleringsrester, träbitar och byggrester. Inte kutterspån som tur är.
Men med räfsa borde man kunna få ihop det mesta, om det inte redan är halvvägs i förmultningen
 
G
Önskar jag bara hade större träspill men icke, drösvis med spån. Vill nog inte heller lägga plast så som det blir efter jag städat för mycket av spånet åker liksom ner mellan alla småstenar. Känna lite småtråkigt för man vill ju få ner rf så mycket som möjligt för att slippa belasta sorptionsavfuktaren i onödan. Idag den 23/7 ligger min rf på 72%, era?
 
Ingen aning tyvärr.
Dock 5-7m till grundvatten på tomten, mest sand, ett 1.5dm tjock lager med blandad jord/sand överst i krypgrunden.
Mätte runt 20% i trät (tryckta) som håller bottenskivorna(etternit) på plats.
 
Du kan prova att sätta lagom fin/grov maskigt nät över insuget på grovdammsugaren.
Något som släpper igenom spån men inte de större bitarna kanske hönsnät?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.