Jag röjer i mina föräldrars gamla hus inför kommande försäljning. I ett trångt utrymme (garderob) har det tidigare varit en läcka i taket som åtgärdades. Men det städades aldrig upp på insidan.

Det är poröst material, spår av mögel osv. Allt är gammalt och snustorrt idag. Kan jag röja där utan ansiktsmask eller rekommenderas det att skydda sig? I så fall med vad?

Försöker hinna så mkt som möjligt när jag väl är här… :)
 
Sven-Olof Billö
C ConnyN skrev:
Jag röjer i mina föräldrars gamla hus inför kommande försäljning. I ett trångt utrymme (garderob) har det tidigare varit en läcka i taket som åtgärdades. Men det städades aldrig upp på insidan.

Det är poröst material, spår av mögel osv. Allt är gammalt och snustorrt idag. Kan jag röja där utan ansiktsmask eller rekommenderas det att skydda sig? I så fall med vad?

Förs
C ConnyN skrev:
öker hinna så mkt som möjligt när jag väl är här… :)
Heltäckande inkl mask är mitt råd.. Så gör ebe i Götet..
 
Sven-Olof Billö Sven-Olof Billö skrev:
Heltäckande inkl mask är mitt råd.. Så gör ebe i Götet..
Har ingen aning om vem ”Ebe i Götet” där, men heltäckande mask låter ju som att vara på den säkra sidan.

Kan någon rekommendera nåt bra?
 
Munskydd och skyddsglasögon räcker, försök att inte slicka på ev mögel ;)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
boschkenta
Sundström SR 100 halvmask med partikelfilter skulle jag rekommendera. Brukar ha en sådan vid rivningsarbete osv.
 
Sven-Olof Billö
C ConnyN skrev:
Har ingen aning om vem ”Ebe i Götet” där, men heltäckande mask låter ju som att vara på den säkra sidan.

Kan någon rekommendera nåt bra?
Ebe skadeservice då.. Nästan seriösa i en bransch fylld av tyckare utan insikt..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.