Hej,

Vi har nyss rivit upp en heltäckningsmatta som knappt låg fastlimmad på vår betongplatta. Det blev en del rester, och det är ett tjockt lager damm kvar som knappt går att dammsuga.

Vad är bästa approachen för att städa rent den så man kan lägga nytt golv sen? Vi har tänkt lägga Platon + Parkett.

Tomt rum med betonggolv täckt av damm och rester efter heltäckningsmatta, skottkärra och dammsugare syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplatta med rester av lim och ett tjockt lager av damm efter att heltäckningsmatta avlägsnats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplatta med dammrester efter borttagen heltäckningsmatta redo för städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser exakt likadant ut som det gjorde i ett av rummen i mitt hus efter att jag slet ut heltäckningsmattan. Jag använde en gångskyffel som jag skrapade bort det sista lagret med. Det är ganska jobbigt, men det funkar! Hade turen att hitta redskapet i garaget efter husköp.
 
L lillespillevinken skrev:
Hej,

Vi har nyss rivit upp en heltäckningsmatta som knappt låg fastlimmad på vår betongplatta. Det blev en del rester, och det är ett tjockt lager damm kvar som knappt går att dammsuga.

Vad är bästa approachen för att städa rent den så man kan lägga nytt golv sen? Vi har tänkt lägga Platon + Parkett.
Allt löst måste bort. Jag tog bort rivrester från min gamla heltäckningsmatta med färgborttagningsmedel och kemisk bensin. Kemikalierna biter på alla slags limsorter, även asbestlim. Processen kan ta ett par timmar med efterstrykning innan skrapning. Är det halvt upplöst kan du pensla på mer och vänta tills allt är en slirig hemsk gegga. Vissa partier tog över 12 timmar innan allt var upplöst.

Du måste skydda händer, fötter, andningsorgan och ögon med lämpliga skydd.
Alternativet till kemikalier är en vinkelslip och kondomkläder, samt de övriga skydden.

Tro mig: Det dammar och blir ännu skitigare med slipen, men det fungerar. Jag bytte till kemikalier för mina limrester med nöje. Satte ett utsug i källarventilen och sen fick den gå en vecka i februari! Rent blev det!
 
F Frallses skrev:
Ser exakt likadant ut som det gjorde i ett av rummen i mitt hus efter att jag slet ut heltäckningsmattan. Jag använde en gångskyffel som jag skrapade bort det sista lagret med. Det är ganska jobbigt, men det funkar! Hade turen att hitta redskapet i garaget efter husköp.
Vi fick också en gångskyffel i samband med köpet och vi testade med den initialt, men de kändes som det var svårt att få bort de sista lagret med den.
 
Vad mycket behöver man egentligen ta om man ska lägga Platon?

Det här är resultatet av 5 min hårdslit. Helt orimligt att göra så där för hela golvet. Kommer ta månader.

Ojämn betonggolv med spår och rester efter att ha försökt jämna ut det för Platon-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slipa istället det är ju delar av mattan kvar som i värsta fall kommer att börja lukta när du täckt över den. Tar ett par timmar sen är det klart
 
Glöm gångskyffel , barkspade ska det vara och kan slipas vass när den blir slö, blir lite jobb då det legat en våffelmatta halvklistratd eller våfflan har klistrat sig själv.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Slipa istället det är ju delar av mattan kvar som i värsta fall kommer att börja lukta när du täckt över den. Tar ett par timmar sen är det klart
vad för typ av slip? Kan hyra om det vore så. Vi ska upp med runt 100 kvm matta så allt som kan underlätta uppskattas
 
HTC 420 eller en scanmaskin 450 med grova verktyg
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
HTC 420 eller en scanmaskin 450 med grova verktyg
Tack. Lär inte behöva något värstingblad om jag hyr en handhållen va? Eftersom det bara är matta som ska bort.
 
Funkar med en handhållen oxå men hundra m² är mycket att slipa på knä
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.