Hej

jag har sökt bygglov men upplever att jag blir motarbetad av stadsbyggnadskontoret. De ger inte alla fakta (en del fakta som är uppenbart ger de inte ifrån sig), svarar inte på faktauppbyggda frågor, lät mig vänta 9 månader på svar (medan granne fick svar efter 3 mån), mm.

För 2 år sen motsatte vi oss ett beslut från deras sida gällande ett annat bygglov för oss.

Kan det vara så att de sparat negativa anteckningar om oss från förra bygglovsdiskussionen för 2 år sen och nu ”ger igen/sätter oss på plats”? För det känns verkligen så. Har de ett dokumentationssystem för detta?

Vad kan vi göra?

tacksam för svar...
 
J christia74 skrev:
Hej

jag har sökt bygglov men upplever att jag blir motarbetad av stadsbyggnadskontoret. De ger inte alla fakta (en del fakta som är uppenbart ger de inte ifrån sig), svarar inte på faktauppbyggda frågor, lät mig vänta 9 månader på svar (medan granne fick svar efter 3 mån), mm.

För 2 år sen motsatte vi oss ett beslut från deras sida gällande ett annat bygglov för oss.

Kan det vara så att de sparat negativa anteckningar om oss från förra bygglovsdiskussionen för 2 år sen och nu ”ger igen/sätter oss på plats”? För det känns verkligen så. Har de ett dokumentationssystem för detta?

Vad kan vi göra?

tacksam för svar...
Sveriges kommuner använder sig av ärendehanteringssystem (olika i olika kommuner) där all dokumentation som rör ett ärende registreras. Det är bl a inkomna handlingar från sökanden (t ex ritningar), där finns grannars yttranden, svar på remisser från andra instanser beroende på vad ansökan gäller (t ex Trafikverket, Länsmuseum) mm mm. I systemet gör även handläggarna tjänsteanteckningar kring sådant som rör ärendet, vilket kan vara en notis om ett telefonsamtal de haft med sökanden och om de kommit överens om något. I ärendehanteringssystemet ska det vara möjligt att följa ärendets gång.

Dessa handlingar är offentliga och du kan begära ut dem från samhällsbyggnadskontoret om du vill veta vad som står där. Är du orolig kring vad som finns antecknat i ditt fall tycker jag du ska begära ut handlingarna och läsa (du kan göra det anonymt).

Du skriver inget om vad ärendet gäller och förutsättningarna, eller vad kommunen inte kan/vill svara på. Om du berättar lite mer kanske du kan få några svar här på forumet.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Rent formellt finns naturligtvis inget annat än neutrala tjänsteanteckningar sparade, men i minnet och fikarumsdiskussioner skulle det kunna vara annorlunda.
 
  • Gilla
GreenYoda och 6 till
  • Laddar…
Som det beskrivit innan, det som de har i dokukmentationssystem är offentliga handlingar. Det brukar vara bland det första man lär sig på en myndighet att allt du skriver, inklusive interna mejl, ska kunna publiceras i tidningen.

Sen kan ju folk såklart minnas ändå, och det lär ju finnas enskilda handläggare som drivs av sånt. Men spontant tänker jag att det måste varit något riktigt "rejält" ni ställde till med där för två år sen för att det skulle kunna påverka. Helt enkelt med tanke på hur jättevanligt det är att folk motsätter sig kommunens beslut, överklagar allt som kan överklagas och driver ärenden i media. Lägg därtill ett par mer eller mindre rättsaktivister som man i bästa fall vet vilken agenda de ens har. Att folk "bara" motsätter sig ett beslut borde inte vara något som sticker ut.

Vad är det för fakta som de inte lämnar ifrån sig?
 
Flera hus i området har fått godkänt för samma tillbyggnad som oss. Men vi får nej. Vi lägger fram fakta med argument men enda svaret är ”olika fastigheter har olika förutsättningar”...
 
Du kan begära ut en mejllogg för enskilda anställda, för en viss tidsperiod. Då ser du vem de har mejlat med och ämne på mejlet. Hittar du något som ser relevant ut för ditt ärende kan du gå givare och begära ut mejlet. Fungerar iaf i min kommun.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J christia74 skrev:
Flera hus i området har fått godkänt för samma tillbyggnad som oss. Men vi får nej. Vi lägger fram fakta med argument men enda svaret är ”olika fastigheter har olika förutsättningar”...
När i tiden fick de andra husen dessa bygglov?
Finns detaljplan/er? Har isf de fastigheterna som fick bygglov samma byggrätter som er fastighet?
Är de andra husen likadana och placerade likadant som ert?

Det finns ju många detaljer här som vi inte vet som gör det omöjligt att bedöma om ni också "borde" få bygglov. Att olika fastigheter har olika förutsättningar är ju helt korrekt, men de hade ju kunnat vara lite mer uttömmande i sina svar...
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Hänvisa till Förvaltningslagens 6 paragraf om myndigheters serviceskyldighet.
 
Jag arbetar själv inom landstingsverksamhet. Grundregeln är att allt är allmän handling. En del kan sedan vara sekretessbelagt i vår verksamhet (men knappast i byggnadsnämnden). Ett undantag från allmän handling är ”arbetskopior” och dokument under utformning. Juristerna är dock vad jag förstår mycket hårda med detta. Något du knappar på i Word på din egen dator har nog ännu inte blivit en allmän handling, men har det skrivits in i ett journalsystem eller fått ett diarienummer, så är det det definitivt.

I Sverige kan man begära ut all epostkommunikation från offentlig verksamhet. Det är närmast unikt. Du kan även begära ut lönelistor.

Utlämning av allmän handling ”skall se skyndsamt”. Inom tex vården är praxis att detta betyder inom två veckor. Du behöver som nämnts inte identifiera dig, utan kan uppge en adress eller e-post. Tjänstemannen FÅR inte fråga varför du vill ha ut information. Begär du ut mycket material kan det tas ut en avgift (tex en mille för hela Palmeutredningen).
 
Redigerat:
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
I Sverige kan man begära ut all epostkommunikation från offentlig verksamhet. Det är närmast unikt.
Fast nej det kan du inte. Även e-post kan innehålla sekrektess. Vidare kan du bara begära ut e-post som är kopplat till ett ärendet och där ärendet är slutbehandlat eller expedierat. Så interna mejl om ett pågående ärende är inte allmän handling. Och medarbetarnas mejlväxling om om fikatid blir aldrig det.
 
  • Gilla
TASA och 3 till
  • Laddar…
Ajaj då låter det som om eventuell informell info om oss om bygglovet blir svårt att få tag på...
 
N Noell skrev:
När i tiden fick de andra husen dessa bygglov?
Finns detaljplan/er? Har isf de fastigheterna som fick bygglov samma byggrätter som er fastighet?
Är de andra husen likadana och placerade likadant som ert?

Det finns ju många detaljer här som vi inte vet som gör det omöjligt att bedöma om ni också "borde" få bygglov. Att olika fastigheter har olika förutsättningar är ju helt korrekt, men de hade ju kunnat vara lite mer uttömmande i sina svar...
samma husklassificering, samma detaljplan, flera godkända bygglov i närtid med samma typ av utbyggnation... så vi behöver nog gå till nämnden för detta eftersom stadsbyggnadskontoret inte vill svara på frågor...
 
Är det en planstridig åtgärd ni vill utföra?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Är det en planstridig åtgärd ni vill utföra?
Det undrar jag också. Vad är motiveringen till varför stadsbyggnadskontoret (SBK) vill avslå er ansökan? Har ni fått något granskningsutlåtande där det står eller är ni i diskussionsfasen än så länge?

Det stämmer som tjänstepersonen säger att varje bygglov har unika förutsättningar, fråga en gång till vilka förutsättningar som väger emot att ni ska beviljas lov, det ska SBK kunna motivera och förklara. Att avslå ett lov pga att ni ”varit besvärliga” får de inte göra, det måste finnas sakliga grunder. Dessa grunder kan te x vara att ni vill bygga på prickad mark, överskrider byggrätten, placering för nära gata mm mm. Tror ni det skulle vara möjligt att få bygglov om ni ändrade utformningen något?

Lutar ärendet åt ett avslag kommer det troligen (beroende på kommunens delegationsordning) att behandlas i byggnadsnämnden och då är det politikerna som tar beslutet. Innan ärendet tas upp för beslutet har ni rätt att skriftligt framföra era synpunkter och de ligger även de till grund för byggnadsnämndens beslut.

Gamla ärendet för två år sedan där ni inte höll med byggkontoret, överklagade ni det och hur blev utfallet i så fall?

Vill ni veta hur SBK resonerat när de beviljat grannar i området bygglov kan ni begära ut deras lov och läsa motiveringen, det kan vara intressant för er sak. Jag undrar vad det är ni har fått vänta på i nio månader? Det låter som lång tid.

Jag vill även tillägga att tjänstepersoner på SBK har annat att göra än att snacka strunt om sökanden och göra livet jäkligt för dem. Ärenden kan diskuteras i arbetsgruppen om det är svåra bedömningar, men du ska ha varit riktigt ”omöjlig” om de ska komma ihåg tidigare icke registrerade händelser och samtal.

Sen bifogar jag ett inlägg från en annan tråd som @rolflidvall skrev. Det berör rätten att få bygga samma sak som grannarna.

R rolflidvall skrev:
Apropå likabehandling så kom en dom från MÖD I fredags som är intressant. Att 5 fastigheter i en grupp av 15 tidigare fått avvikelse beviljad är inte ett tillräckligt starkt argument. Sammanfattningsvis skriver MÖD:
"2021-01-22
Mark- och miljööverdomstolen har upphävt ett bygglov för inglasning av en altan eftersom åtgärden skulle utföras på punktprickad mark och inte kunde anses som en liten avvikelse från detaljplanen. Att bygglov getts för motsvarande åtgärd på ett antal andra fastigheter i området föranledde inte någon annan bedömning eftersom det inte kunde anses vara fråga om systematiskt medgivna dispenser från aktuell planbestämmelse."
Hela domen:
[länk]
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
N Noell skrev:
Fast nej det kan du inte. Även e-post kan innehålla sekrektess. Vidare kan du bara begära ut e-post som är kopplat till ett ärendet och där ärendet är slutbehandlat eller expedierat. Så interna mejl om ett pågående ärende är inte allmän handling. Och medarbetarnas mejlväxling om om fikatid blir aldrig det.
Men läs min post. All handling är i grunden allmän handling. Sedan är sekretess och pågående arbete undantag. Man gör ingen större skillnad mellan arkiv, journal eller digital media. Du har visst rätt att begära ut all e-post. Att just din byggnadsnämnd har lagt på ”kopplat till ett ärende” är inte juridiskt hållbart. Hur tror du annars DN fick tag på Eliassons e-post till Norge? Uppenbart personliga meddelanden av typen ”köp mjölk” kan hållas utanför, men inte ”hans hus ser ut som en mjölkkartong ”. Man bör hålla privat e-post utanför arbetetskontot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.