Det vekar som en hel hord stackmyror har invaderat och tagit vår kompost i besittning. Anledningen till att jag är lite tveksam är att de flockas under tegelpannorna på garaget med. Googlade runt massor igår och i började gräva en del i komposten och sen vattnade vi allt med vattendrag och mängder med diskmedel. Myrorna från taket försvann underligt nog. Kan de ha två hem så att säga? Vad finns deta mer för val än att dränka dem? Elda upp skiten hade ju varit ett alternativ men vi har inget bra ställe att elda och komposten är ju nu helt genomblöt. Effektivt gift? Men vilket? Vad hjälper egentligen mot stackmyror? Ilskna är de i alla fall.
 
Ett par myrdosor borde lösa problemet.
 
Det är knappt myrdosorna klarade av svartmyrorna inne så därför tvekar jag om de verkligen tar ihjäl ett jättesamlle med stackmyror.
 
M
Fyll med T-sprit, klorin eller liknande?
 
Jo, bensin och sen elda upp är sista utvägen. Men t-sprit och kalorin känna inte så snällt mot naturen. Det är nog inte diskmedel heller men ja jag vet inte.
 
M
Gurkan4 skrev:
Jo, bensin och sen elda upp är sista utvägen. Men t-sprit och kalorin känna inte så snällt mot naturen. Det är nog inte diskmedel heller men ja jag vet inte.
Både T-spriten och klorinet bryts ner snabbt, så det är ingen fara för naturen - förutom för myrorna då. Bensin däremot innehåller annat skit som blir kvar längre i jorden.
 
ullet
Kokande vatten är effektivt har jag använt när de byggt bo på vår plattläggning.
 
Gurkan4 skrev:
Det är knappt myrdosorna klarade av svartmyrorna inne så därför tvekar jag om de verkligen tar ihjäl ett jättesamlle med stackmyror.
Gäller att dem tar det med till drottningen. Annars är Funlight saften också effektivt att ta ihjäl myrsamhällen.
 
Bryts klorin ner fort? Hade jag ingen aning om! Tar det ihjäl dem effektivt?
Hur använder man fun light saften? Provade att hälla ut en flaska i ingången men det det fungerade inte så bra som jag hoppats :/
 
Oj, såg att titeln var lite missvisande. Vi vet att det är stackmyror men vi vet inte om det verkligen är komposten de bor i och vad de i fall gör under takplattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.