Hej,

Tyvärr fick jag inga svar i badrumsdelen så jag provar här istället.

Håller på att bygga oss en toalett på vår övervåning. Endast handfat och wc, så inget våtrum.

Toaletten ligger under snedtak med innerväggen 140 cm hög (kattvind utanför). På denna låga vägg hade vi tänkt oss en vägghängd toalett, inte enbart för att det är praktiskt och snyggt utan också därför att jag var tvungen att dra avloppet ute på kattvinden. Kunde inte gå rakt ner med avloppet utan att bygga om hela nedervåningen och 4-5 meter i sidled gick inte dra avlopp utan att såga så mycket golvbjälkar att hela huset skulle rasa.

Väggen där toaletten skall hänga är gjord med vanlig 2"x3" och reglad på 60 c/c. Jag vill inte att grejerna skall svaja när min 120kg svåger kommer och kastar sig ned på den. Vad tror ni om min lösning, blir det tillräckligt stabilt?

1. Hemmagjord fixtur i trä, limmad och skruvad.
6183059996_b37f5c9362_z.jpg
6182540369_48651ba740_z.jpg

2. Rejält kortlat och förstärkt. Endast de tre stående reglarna fanns där innan.
Alla nya reglar är både limmade och skruvade med 100mm skruv.
6182541227_89127b49a0_z.jpg

3. 21mm P30-klassad konstruktionsplywood som limskruvas mot samtliga reglar.
Denna inbillar jag mig gör det hela ruskigt solitt.
6183062062_534f297613_z.jpg

Nå, duger detta för att hänga upp en vägghängd toa (IFÖ) utan något svaj eller gud förbjude, spruckna kakelplattor?

Jag kan utan större svårighet ta bort asfaborden på baksidan och dunka dit ett par stående 2"x8" som fästs i väggen, golvreglar och takstolar, men frågan är om det behövs?
 
Jag tror inte det behövs med plyfan framför. Utan den hae jag velat ha mer fördelande reglar bakom.
 
Varför inte använda en för ändamålet avsedd färdig fixtur?
 
hakaner skrev:
Varför inte använda en för ändamålet avsedd färdig fixtur?
Av flera anledningar.

1. Den är djupare än min befintliga vägg så jag hade varit tvungen att bygga om hela väggen.
2. Den kostar 800 kr.
3. Jag hade reglar hemma, men ingen fixtur när jag började med detta.
4. Känns bättre med trä än stål av någon konstig anledning?
 
Corre har rätt. Det är den skruvlimmade plyfan som gör hela väggen till en enhet.
Hoppas bara att du glömt göra fast själva väggen ordentligt i snedtaket. Där kan du annars få det största "svågermomentet" :)
 
titanium skrev:
Corre har rätt. Det är den skruvlimmade plyfan som gör hela väggen till en enhet.
Hoppas bara att du glömt göra fast själva väggen ordentligt i snedtaket. Där kan du annars få det största "svågermomentet" :)
Väggen är ju sedan huset byggdes och var sedan tidigare spikad (med jävligt rejäla spik) genom båda reglarna och ut i takstolarna (2 st på denna del). Jag har skruvat 3-4 rejäla 120mm skruv extra nu i efterhand. Sen tror jag att de båda vinkelräta väggarna, speciellt den vänstra på bilden gör en hel del för att motverka kraften på bakväggen utåt.

Jag har sedan jag fotade och skrev ovan, förstärkt med ytterligare ett par reglar, dragit klart elen, isolerat och skruvlimmat plywooden. Sen har jag även på baksidan (kattvinden) satt 2st av de största vinkeljärnen jag kunde hitta som stöd mellan golv och vägg, skruvat genom golvspånet och ner i golvreglarna (45x210mm).

Allt detta sammantaget (främst plywooden tror jag) fick det hela att kännas extremt stabilt, det känns nästan som att dunka på en betongvägg när jag slår på väggen.
 
Låter bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.