Hej !
Lite dum snickarfråga, men man är ju ingen konstruktionsexpert i det materialet heller;
Jag håller på att bygga ett arbetsbord på baksidan av kåken. Här är tanken att jag ska snickra och jobba med olika projekt på bordet (slipning, sågning, svetsning osv). Bordet ska även kunna bära en last på 200-300 kg – vilket beror på att man från den tänkta bordsytan ska kunna stå och lägga upp saker på det anslutande förrådstaket som i sin tur leder till husets krypvind.
I marken har jag satt fyra plintar med stolpar (95x95) som s.a.s. blir bordsben. Längd och bredd mellan stolparna är ca 200x 70 cm. Bordsytan kommer att utgöras av en fixerad tvärliggare över respektive stolppar och längsgående grova plankor som ska vara ca 50 mm i tjocklek.

Nu själva frågan; hur fäster jag enklast och effektivast stabiliserande reglar mot stolparna på kort- och långsida ?
Först var jag inne på att sätta en 95x137 balksko på varje stolpsida med regel inuti – men det kanske inte är det optimala.
Finns det några tips eller rentav varningar så är jag tacksam.

Eftersom jag själv kommer att stå uppe på bordet med last i händerna och det är stenläggning under så är det högst angeläget att eländet blir über-stabilt :)
 
Skall du köra stridsvagn på bordet?
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
För att få maximalt stabilt bör du sätta reglarna under skivan på högkant längs tvåmeterssidan och sedan lägga 50mm planken tvärs bordet på reglarna. Det blir en aning svikt i även en 50 mm planka på 2 meter om den ligger på platten, däremot nästan inget om den står på högkant.

Din tanke om en balksko kommer att fungera. Snedstag från längst ner på pelarna till en meter in på regeln under bordskivan, är dock ytterligare stabilare än en regel parallellt med bordsskivan. Sätt ett kryss mellan pelarna på änden av bordet också. Fördelen med en balksko är att du enkelt kan få en hylla under bordet.

Jämförelse. Jag har byggt 9 meter höga byggställningar av tunnare virke än ditt bord. :)
 
Verkar det inte lurigt att svetsa i en så totalt trädominerad miljö?
Och med virkesförrådet alldeles ovanför dessutom.
 
Allt är i trä förstås.
 
@brumbjorn; mycket stort tack för synpunkterna.Jag får nog ta mig en funderare på om det är bättre att köra snedstag istället för horisontella reglar i balkskor. Det jag gillar med den senare alternativet är, precis som du skriver - man kan göra hyllor med denna lösning.


Nej, då inte stridsvagn :):)- men jag är rätt så tung själv, plus lite bärlast i famnen och lite krafs som man ställer upp på bordet innan man kliver vidare upp på nästa tak - då vill jag gärna vara "helförsäkrad" i konstruktionen.

@KnockOnWood; det är säkert inte helt optimalt - men miljön är hyfsat säker tänker jag; bordet står på en stenläggning, intill en 2,5 m hög eternitvägg som övergår i en hög plåtkant som ramar in taket på det intilliggande förrådet. Från detta platta tak måste man sen gå ytterligare fem meter för att nå vinden.

Tack för synpunkterna och fortsatt trevlig sommar / Jörgen
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.