Vi har planerat att göra en plintgrund för vårt kommande hus. Huset har en byggnadsyta på ca 85 kvm och det är ett plan plus s k loftvåning. Plintarna kommer att variera i höjd mellan knappt en meter och ca två meter beroende på markens beskaffenhet. Till saken hör att det ett och samma berg som alla plinterna står på. Hur bör man göra för att säkra att sidostabiliteten blir tillräcklig? Måste man låta göra konstruktörsberäkningar för att vara säker? Någon som har goda råd?
 
I ett informationsblad från GGM Plast AB (som tillverkar plintrör) står det:" oarmerade plintar bör inte sticka upp mer än 700 mm om de ensamma stabiliserar huset".
Om jag hade byggt med så höga plintar hade jag haft någon form av diagonalstag för att staga upp plintarna.
 
Ja, några diagonalstag, eller liknande kan du använda. De ska helst tillverkas av galvaniserat stål som är ett "dött" material och som inte rostar.
 
"oarmerade"??? Vem gjuter plintar till hus utan armering???? Borra i två järn och fäst dem med ankarmassa i berget (låt dom gå ända upp) sen kan sticka ner fler järn runt om........
 
Det där med diagonalstag verkar rimligt. Det ger förstås mothåll mot sidokrafterna. Tackar!
 
Blackbird skrev:
Det där med diagonalstag verkar rimligt. Det ger förstås mothåll mot sidokrafterna. Tackar!
Tänk dock på att det inte räcker med ett snedstag mitt under huset eftersom det då, teoretiskt, kan rotare också. Så åtminstone tre olika stag utspridda under huset bör du ha.
 
Det borde innebära att stagen också ska vara riktade åt i princip tre olika håll (med tre stag) för att skapa motkrafterna.
Har Du någon ide om hur tätt och djup man bör dubba i berget när plinten gjuts på sluttande berg? Jag har tidigare sett en rekommendation på ca 20 cm avstånd när sula gjuts på berg och jag förstår att lutningen spelar roll för hur tätt dubbarna behöver sättas.

En eller möjligen två av plintarna måste förmodligen sättas där berget sluttar 30-35 grader.
En tanke jag har är att gjuta en fot på plinten, så att åtminstone fyra dubbar med ca 15 cm inbördes avstånd kan sättas i berget där det sluttar som mest.
 
Diagonalstag.... ???

Jag måste ansluta till Bananen, dubba fast i berget och armera varje plint med, säg fyra armeringsjärn nedstuckna i plintens fulla längd(lämna några cm betong ovan järn)

Jag har byggt tre byggnader på plint med likartade förutsättningar, på förrådet var kortaste plint 40 cm, längsta 240 cm. Om du har dubbat väl och armerat bra så kan inte plinten sas "ramla omkull", om du inte använder stort våld i sidled, typ. kör på den med bilen !?!
Om du sen adderar ihop alla plintar(40-50 st) under era 85 m2 och med huset fastsatt, stående ovanpå så får du ett upptag av sidokrafter i en storleksordning som inte jag kan se hotas av något i vår del av världen.

Jag förutsätter att ni inte ska bygga alla plintarna på en helt slät berghäll med jämn och stark lutning åt ett och samma håll utan att ett antal plintar har berg i våg eller berg som "mothåll" förutom dubbningen. I annat fall så finns ju en brytpunkt för när en grundläggning är olämplig. Jag skulle då inte kunna sova lugnt om huset enbart "hängde fast" mot berget på ett antal dubbningar. Hu va!!!

Ska ni ha rent berg under eller fyller ni ut med ex. sand/singel ?
Jag föredrar att täcka berget för att det vatten som tar sig dit dräneras bort under ytan som då blir torrare. På vintern får man också annars skapligt mycket svallis som bygger på mellan frysgrader och töväder.

Jag står inför att gjuta 52 st plintar direkt mot berg under våren som grund för vårt bostadhus på 100 m2 som ska resas i aug.

Lycka till med era! ;)
 
Tack!
Nej då, det är inte en slät häll utan ett mycket varierande berg så det blir helt säkert mothåll på det sätt Du säger. Förmodligen gör vi också så att vi gjuter en liten sula på berget och murar en bärande grundvägg under ena gaveln. På det sättet få vi en "kuliss" samtidigt som det blir en ökad sido-/vridstabilitet.
Vi kommer att lägga lite singel i botten (botten är minst sagt kuperad så det blir singel på en begränsad del) av samma skäl som Du. I övrigt tänkte vi låta berget vara rent. Jag räknar med att det blir mellan 150-175 kbm luft under huset och full ventilation därunder. Kan inte tänka mig att det ska uppstå kondensproblem mot berget men blir det så, så får jag väl täcka berget efteråt.
 
OK, Blackbird;

Det blir säkert rejält och stabilt så det räcker.

Vad gäller kondens så kommer den, vad jag förstått, inte från markytan, det ventileras bort som du skriver, utan möjligen att varm fuktig augustiluft avkyls under den skuggade grundytan och sätter sig på blindbotten.

Men, men, man får väl ha ögonen på detta

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.