Hej!

Har precis skaffat hus och gett mig i kast med ett första projekt. Byggt en 15 lång trapp ner för slänten mot vattnet och den blev faktiskt finfin. En liten grej jag inte är helt nöjd med är dock att den svajar lite på mitten.

Jag har nergrävda plintar både uppe och nere och ett antal trästoplar den vilar på. Dock är det svårt att få in en plint där det svajar pga höjden är över en meter över marken just där (kraft sluttning precis där såklart) Nån som har nått enkelt sätt att göra att den inte rör sig så mycket i sidled? Funderat på att sätta brädor i kryss eller liknande men osäker vad som ger bäst effekt.

Trappen är byggd med två vangstycken där jag innifrån skruvat fast träbitar som trappstegen vilar och skruvas fast på, dvs en väldigt enkel konstruktion.
 
Har du bara stöd i början och slut så borde det fungera med ett kryss motsvarande 1/3 av trappans längd i mitten av trappans längd. Alternativt dubbla kryss som fästs i mitten av vagnstyckena samt i vardera ände.
 
I bild skulle underlätta.

Där du har stolpar kan du sätta snedsträvor, nere på ena sidan till uppe på andra sidan.

Svajar det mellan stolparna kan du prova att ta tex en trallbräda 22x95 eller vad du nu har liggandes och skruva diagonalt under vangstyckena. Flexar diagonalbrädan mitt på, sätt en kortling där mellan vangstyckena, som du kan fixera diagonalbrädan i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.