Jag har en diskbänk i plåt/stål som jag köpte begagnat och satt på plats med en ny blandare. Men har märkt att blandaren inte sitter så stabilt och att plåten överlag på diskbänken inte är så stabil. Den är nog rätt tunn.

Hur som helst är förutsättningarna följande: Jag har bara denna diskbänk att jobba med. Tänker inte köpa en ny. Och jag har redan satt fast diskbänken och kaklat ovanför så jag kan inte ta bort diskbänken från där den sitter. Den sitter där den sitter alltså.

Nu gäller det att försöka göra det bästa av situationen för att få den mer hård och inte va böjbar. Det sitter redan någon form av skiva eller hård "dyna" under som inte täcker hela undersidan. Men det hjälper hur som helst inte tillräckligt. Eller jag vill försöka stabilisera mer om det går.

Finns det någon vedertagen lösning? Har läst i andra trådar om masonitskiva, helst fuktbeständig. Vaer hittar man sådan? Finns det fler alternativ? Vad använder man för lim? Eller kan man fästa det på annat sätt?

Finns det något material man kan skapa en avgjutning kring hoarna så man kan skapa en så exakt utsågning i masonit som möjligt dit?

Många frågor som ni hör. Önskar bra svar nu! ;)

Här är bilder på diskbänken:

Begagnad dubbelho plåtdiskbänk med ny blandare fastsatt ovanpå, omgiven av grå kakel och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under diskbänk med tunn plåt, stödbräda och osäker montering av blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en installerad plåtdiskbänk med synliga rörkopplingar och stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en installerad rostfri diskbänk med synlig stödbräda och delvis täckt av en ospecificerad skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en installerad diskbänk med synlig stödskiva och omgivande skåpsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en installerad diskbänk som visar stödskiva och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mörner
  • Laddar…
L
Framgår inte om underbiten finns på plats
Det normala är en speciel plastbit som följer med ny blandare och ska sitta under mot plåten ,
så anläggningsytan blir så stor som möjligt ,
Vad för fabrikat på blandaren , kolla det , kontakta fabrikanten , tala om vad du behöver ,
dom skickar säkert en ny till dig
 
L Liteavvarje skrev:
Framgår inte om underbiten finns på plats
Det normala är en speciel plastbit som följer med ny blandare och ska sitta under mot plåten ,
så anläggningsytan blir så stor som möjligt ,
Vad för fabrikat på blandaren , kolla det , kontakta fabrikanten , tala om vad du behöver ,
dom skickar säkert en ny till dig
Jo jag använde plastbiten man fick med men det hjälper inte. Det är diskbänken som är för vek.
 
L
Kranen gungar , kanske inte lämpligt med så hög kran på den bänken , det blir stor
hävstångseffekt som ökar med höjden .
Då är det inte mycket att göra , och hoppas det fungerar , mer än mäta in en bit formplyfa , finns i 9 till 21 mm tjock ( är vattentät ) och få dit på ett så stort område som möjligt inom det röda
Ser ut att vara lite kort mellan vägg och hoar
 
  • Kökets vattenkran på bänk med markerat område där förstärkning behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut idag under blandaren:

Vy under vaskblandare som visar anslutningsrör och monteringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Inte mycket till stöd med det frimärket , den träbit som sitter under verkar ha samma dim som den intill , ( Sitter dom ihop de grönmärkta eller isär ) . det enda kan som kan göras är att få till en bit som ungefär det röda och limma mot det som finns under redan .
Fästmuttern räcker till 20 mm extra höjd
 
  • Triangulär träbit som stöd för VVS-installation med rör och fästmunstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Är bänken ranglig i allmänhet så kanske du utöver Liteavvarjes råd även kan fästa en regel i framkant som du dessutom skruvar i underskåpens ram. Behöver kanske tas ur lite extra ur sidostyckena för att fästa en regel hela vägen från kortsida till kortsida på diskbänken, men det är ju lätt gjort då det väl bara är skåp och inga lådor inblandade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.