Bjälklaget mellan källaren och våningen ovanför verkar inte helt "stumt" - när man går förbi utanför ett sovrum så hör man hur saker rör sig inne i sovrummet.

Ovanpå bjälklaget ligger spånskivor som täcker hela ytan och innerväggarna står på dessa, det är alltså samma spånskivor man går för utanför sovrummen som inne sovrummen.

Av diverse skäl så har jag dragit bort innertak och annat i källaren och har alltså bjälklaget helt synligt. Utrymmet är 4.5 m i bjälkarnas längdriktning och det enda som finns utöver själva bjälkarna är två små träbitar som är spikade i kors mellan bjälkarna, detta ser ut att vara i mitten av bjälkarna ungefär (alltså runt 2.25 m från bjälkarnas stöd).

Bjälkarna ligger med cc 40 cm.

Kan man göra golvet mer stumt genom att spika/skruva upp reglar här och var mellan bjälkarna? I så fall, hur tätt bör man sätta dem och hur "oregelbundet" bör de sitta?

Till saken hör nog också att det kommer att läggas på ett ytterligare bjälklag på det befintliga - golvet skall höjas i bostadsplanet - och jag förutsätter att detta läggs vinkelrätt mot det befintliga (men kanske ovanpå golvspånen?). Detta kanske löser problemet av sig själv?
 
Prosit skrev:
Till saken hör nog också att det kommer att läggas på ett ytterligare bjälklag på det befintliga - golvet skall höjas i bostadsplanet - och jag förutsätter att detta läggs vinkelrätt mot det befintliga (men kanske ovanpå golvspånen?). Detta kanske löser problemet av sig själv?
Ja, då ska ju problemet försvinna, för det verkar som spånet inte är limmat, därav att det rör sig i rummet bredvid.

Men är en total gissning eftersom man inte ser det.:rolleyes:
 
Vad är det för dimension på bjälkarna?
 
detta har inget med att spånskivan ej skulle va limmad, limningen är tillför knarr m.m..

detta känns som om man använt för klena bjälkar...
vid denna längd måste dom vara minst 2"9" med 2 st kryssningar i...

mvh
estwing
 
Bjälkarna är 7 cm breda och c:a 19 cm höga, kanske 20 cm.

Jag ska se om jag kan fixa en bild senare idag.
 
estwing skrev:
detta har inget med att spånskivan ej skulle va limmad, limningen är tillför knarr m.m..

detta känns som om man använt för klena bjälkar...
vid denna längd måste dom vara minst 2"9" med 2 st kryssningar i...

mvh
estwing
Som sagt en gissning, men har varit på besiktningsjobb där spånet inte var limmat och efter lite rörelser hit och dit av allehanda orsaker så har skruvhålen gett sig lite och de ha som bott där har upplevt det som ts skrev. Att de har underdimensionera bjälklaget i ett gammalt hus lät inte lika troligt i mina öron.:rolleyes:

Men visst har du det för knarret också.
 
Prosit skrev:
Bjälkarna är 7 cm breda och c:a 19 cm höga, kanske 20 cm.

Jag ska se om jag kan fixa en bild senare idag.
3"8" ungefär då, det borde ju räcka om Du hade haft "esrwings" kryssningar. Vad är det för dimension på ditt nya bjälklag som ska höja golvet? Om Du lägger ett nytt bjälklag ovanpå av tillräcklig (vet inte vad tillräckligt skulle vara, men jag skulle nöja mej med 4") dimension så borde det lösa dina problem.

Svajiga, gungande golv har alltid berott på bjälklaget i dom hus jag jobbat med, knarret också faktiskt, jag tror inte dina problem har med spångolvet att göra.
 
Jan-Å skrev:
Svajiga, gungande golv har alltid berott på bjälklaget i dom hus jag jobbat med, knarret också faktiskt, jag tror inte dina problem har med spångolvet att göra.
Ja jag feltolkade nog Ts, trodde inte det var svajigt eller att golvet gungade utan mer att det rör sig, dvs inte stumt.:rolleyes: Men som sagt problemet blir ju löst med ett nytt bjälklag på det.
 
Krysskottla underifrån. Dock kan jag inte säga hur många kryss det måste till. Men det lär ni väl märka..
 
Går det att göra en bra krysskolvning underifrån eller måste jag ha av golvspånet och spika/skruva uppifrån?

På tal om det? Spika eller skruva? :)
 
Prosit skrev:
Går det att göra en bra krysskolvning underifrån eller måste jag ha av golvspånet och spika/skruva uppifrån?

På tal om det? Spika eller skruva? :)
Arga snickaren gjorde det underifrån, men jag vet inte om han skruvade eller spikade..
 
man skruvar å limmar... kommer ej att försvinna ändå...men har samma tendens som du här hemma...
jag drog dit en 2"7" på vardera sida om bjälken å limmade+ kryssade på 2 st ställen...
nästan allt försvann..
saken är den att det är för långt med 4,5 m.... därav svikt...
måste ha en bärlina under lr störra bjälkar....

mvh
estwing
 
OK, men i kombination med nytt bjälklag ovanpå som går vinkelrätt mot det befintliga? Det borde väl fördela lasten bra över flera bjälkar?

På tal om ytterligare bjälklag, de befintliga golvspånen kan väl vara kvar och sen lägger man det nya bjälklaget ovanpå? Det blir då iofs i samma längdriktning som spånen...
 
Redigerat:
man säger fortfarande att man krysskolvar...
förr la man ett kryss men idag tar man samma dimension som bjälklaget å lägger dit i sick sack mönster...
mvh
estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.