Hej!

Uppe på vårt garage finns en liten vind. Där finns inte någon form av golv utan bara takstolarna samt några längsgående träplankor (väldigt tunna och smala) som innertaket är fastskruvat i. träbitarna är fästa i takstolarna så de går att gå på men det är bökit som tusan och jag har tänkt börja utnyttja utrymmet lite bättre.

Jag tänkte om jag kunde lägga någon form av golv/skiva mellan takstolarna så jag slipper hålla koll hela tiden vart jag sätter fötterna, samt att jag innefrån garaget kan skruva och fästa saker i taket, utan att jag är bunden om där finns en takstol eller ej. Innertacket rä i gips och tål därmed inte så hög vikt.

Det finns ju en mängd skivor, typ MDF o OSD o plywood o plyfa etc.. Jag tar tacksamt emot tips på skivor som jag kan lägga på vinden. Det kan bli lite fuktigt där uppe så det ska de klara av, samt att de ska gå att fästa skruv i innefrån garaget.

Tackar på förhand!
 
Jag brukar säga 38X125 eller 45X125 råplan spikat på takstolarna. Lägg med 1-2 cm lucka mellan raderna och så brett som du behagar
 
Tackar för svaret, men då jag vill kunna fästa saker innefrån så måste jag ha jätteskruvar om jag ska fästa dessa i brädor som ligger ovanpå takstolarna.

Jag ska se om jag kan lägga dessa brädor mellan takstolarna istället
 
Mikael_L
Det är nog inte att rekomendera!

Glespanelen är vare sig dimensionerad för eller infäst tillräckligt starkt för att ta upp vikt så det håller att gå på. Det kanske kan göra det en tid, men förr eller senare brakar du igenom taket och då kan det gå riktigt illa för dig.
Ska du ha golv att gå på samt kanske lägga grejer på så ska det ligga takstolarna.

Då kan du använda golvspån 22mm (egentligen ska det limmas, men för denna användning kan det nog klara sig utan limning, men då du får inte ställa pianon där). Du kan använda spontat furugolv, byggmax har nåt billigt, råspont 22mm eller plywood, 16mm. Om du har 60 cm mellan takstolarna så får du ett hyggligt golv, inte tokstabilt med dessa materialdimensioner. Om du har 120cm mellan takstolarna måste du kanske gå upp ännu mer i dimension.

Vad det gäller infästning underifrån, om det endast gäller lätta prylar så kan du köpa OSB-skiva 11mm, och lägga mellan takstolarna ovanpå glespanelen, men då får du inte hänga upp speciellt tunga prylar.

Innan du alls börjar med detta bör du även kontrollera att dina takstolar överhuvudtaget kan ta last på underramen. Vissa takstolstyper är inte dimensionerade för mer än egenvikten på denna del. Jag är inte rätt man för att säga vilka takstolar det gäller, men t.ex. w-fackverkarn har jag för mig inte får belastas på underramen.
 
tackar för svaret!

jo då blir det en del att fundera på. det tyngsta jag förmodligen ska sätta upp är en "hiss" till takboxen så den kan sitta i taket, och jag tror inte vikten är så hög.

men då vet jag att om jag lägger golv ska det ligga på takstolarna
 
Jag utgick från cc 120 och det kan hålla med ordentligt limmad golvspån men jag skulle inte rekommendera det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.