Hej

Har en Skoda Felicia pickup bensin 2001 som jag fått en 2a på pga av att SRS lampan inte lyser, den ska lysa en stund sen ska den slockna.
Har haft bilen inne på en verkstad som har felsök men inte hittat nått fel...

Inga felkoder finns
Lampan är hel
Kablarna ska det inte vara nått brott på
styrdon? till airbagen är utbytt utan resultat

Tips på vad man ska göra?
Sista utvägen är ju att fulkoppla så att SRSlampan så att den lyser som oljetryckslampan eller ABSlampan
 
Är det helt verifierat att den skall lysa på alla bilar av just den årsmodellen?
 
hempularen: ingen aning? det trodde jag att bilprovningen hade reda på?
 
Som sagt kolla så att du har srs. Min bror skulle laga en golf åt en bekant med just detta fel.
Hans bekant hade fått en 2:a på att lampan inte lös.
Felet var att det inte fanns airbag på den modellen , min bror tog in bilen till besiktningen och visade upp felet och skällde ut dom , kan ju tala om att dom tyckte det var lagom pinsamt.:p
 
står iaf airbag på ratten :)
 
Sen början av 2012 så är reglerna ändrade så det är helt riktigt att det i dag blir en 2 för felaktig indikering eller felaktig funktion i airbag systemet.
Drabbades själv i höstas av det och det kostade en förmögenhet på min bil med felsökning och nya elektronikenheter. På min bil består bara airbagsystemet, bältesträckare och allt annat som ska lösa ut vid krock av 14 A4 sidor elschema...suck.

Ett vanligt fel i systemet är kablar och kontakter. Kolla lite under säten för där brukar gå en del till bältessträckare om sådana finns. Dessa är lätt att råka få isär om man kör säten fram och tillbaka. Men tyvärr är det nog bara en riktig kontroll utrustning hos leverantören som gäller. De mätutrustningar som finns hos de flesta verkstäder tar normalt bara generella värden som är standard hos alla bilar. Just detta fel är unikt för modellen och kan normalt inte kontrolleras av en icke auktoriserad verkstad.
 
Står det på ratten så har du airbag , koppla ej lampan över oljetryckslampan det är bättre att kolla var felet är.
Har ni kollat lampsockeln så att den har kontakt med lampan ?
Lampan brukar man ta ur och testa , men man testar kanske inte lampsockeln.
 
hempularen skrev:
Är det helt verifierat att den skall lysa på alla bilar av just den årsmodellen?
Om det finns airbag ska lampan först lysa och sen släckas. Det är så det ska vara för att bli godkänt.
 
Jag har haft den på en Meca verkstad, tror de har rätt bra utrustning för att kolla felkoder
Självklart så skulle jag helst vilja ha det riktigt men bilen är väl värd runt 8-10' så några jättesummor vill jag inte lägga ut...
Verkstaden vill byta hela instrumentet, men det verkar vara dåligt med sånna på beg.marknaden

Det skulle alltså kunna vara en ev. bältessträckare som är knäpp? (om det finns sånna vill säga...)
hur ska man ställa sig till en faktura från verkstaden då? om dom har felsök och bytt delar och ändå inte fått till det...
 
Redigerat:
Finns det inga felkoder så behöver du inte bekymra dig över bältessträckare och sådana grejor (tror jag).
Det kan vara ett kontakt stycke som har åkt isär. Ganska vanligt är dålig kontakt i ratten (ska sitta någon släpring där)
Kan även vara en jordkabel som har åkt ur någonstans.
Hur vet dom att lampan är hel ?? Har dom tagit ur den o provat eller kan man testa lamporna på annat sätt?
Jag tror på ett simpelt elfel med anknytning till just lampan.
 
Som jag skrev tidigare så är problemet med denna typ av felkoder att de ofta är specifika och då inte alltid kan läsas av felkodinstrumenten som finns på icke auktoriserade verkstäder. Det finns en del felkoder som man i EU och i bilbranschen har bestämt ska vara lika för alla bilar så att service ska kunna göras på icke auktoriserad verkstad. Detta gäller dock tex inte detta elfel. Likaså är din bil så gammal att denna regel med gemensamma koder nog inte gäller så långt tillbaka. Tex hade min förra Land Rover helt specifika koder för det mesta som enbart gick att utläsa med ett specifikt instrument med programvara för den modellen. Så att det är en mercaverkstad ger absolut ingen garanti för att dom kan läsa koder för din bil, snarare tvärt om tyvärr.
Problemet är att det tyvärr kan vara så att hela instrumentpanelen måste bytas. Jag fick göra det plus huvudstyrenheten. Tokigt så det förslår, men så är det på åtminstone nyare bilar idag. Det som är ännu mer otroligt är att när en enhet är monterad i bilen så går det inte att ta ut den utifall det inte var den som felet satt i eftersom den programeras till den specifika bilen och denna programmering inte går att ta bort.
 
Redigerat:
jag tror att dom har plockat ur instrumentet och kollat lampan, kabeln är iaf uppmätt och den har inget brott.
Tycker att man borde kunna kolla om det kommer ström / signal genom kabeln, isåfall är det väl instrumentpanelen som måste bytas, är det ingen ström / signal så bör ju felet sitta någon annanstans

oceanis: du kanske srev fel av bara farten men det var en MECA verkstad, får kanske kolla med någon märkesverkstad om dom kan läsa av felkoderna, bara för att ha det gjort.
 
Micro skrev:
Finns det inga felkoder så behöver du inte bekymra dig över bältessträckare och sådana grejor (tror jag).
Det kan vara ett kontakt stycke som har åkt isär. Ganska vanligt är dålig kontakt i ratten (ska sitta någon släpring där)
Kan även vara en jordkabel som har åkt ur någonstans.
Hur vet dom att lampan är hel ?? Har dom tagit ur den o provat eller kan man testa lamporna på annat sätt?
Jag tror på ett simpelt elfel med anknytning till just lampan.
Bra att du skrev (tror jag)
Du har tyvärr fel vad gäller felkoder. När det gäller felkoder på dessa fel kan dom både finnas och inte finnas vid kontroll. Den kan dom ändra sig efter hand du provar med nya delar i systemet.
Om man sen inte använder felkodläsare med programvaran för den specifika bilen får du ingen information.
Nu vet jag inte hur panelen för en 2001 Skoda ser ut men på nyare bilar kan du inte byta lampa ens i instrumentpanelen utan man byter hela panelen med hastighetsmätare och allt. Tyvärr....
 
Redigerat:
nino skrev:
jag tror att dom har plockat ur instrumentet och kollat lampan, kabeln är iaf uppmätt och den har inget brott.
Tycker att man borde kunna kolla om det kommer ström / signal genom kabeln, isåfall är det väl instrumentpanelen som måste bytas, är det ingen ström / signal så bör ju felet sitta någon annanstans

oceanis: du kanske srev fel av bara farten men det var en MECA verkstad, får kanske kolla med någon märkesverkstad om dom kan läsa av felkoderna, bara för att ha det gjort.
Jag vill absolut inte "måla fan på väggen" men drabbades själv av samma fel på en 4 är gammal bil. Slutpriset för detta blev mycket mer än vad du värderade din bil till.......men jag var ju tvungen att få gjort det.
Nu är det nog så att din bil är enklare i elektroniken pga av ålder men min är utrustad med ett Bosch system som finns i alla nya bilar idag så den är inte unik.
Det är riktigt som nämnts i annat inlägg att enkla kabelbrott, oxid i anslutningar, fel i släpringarna i ratten etc mycket troligt är felet men problemet är att hitta detta.
En auktoriserad verkstad brukar har någon form av regel med max 3-5 timmars felsökning men vissa icke auktoriserade har inte detta. Om det är specifika elektronik enheter som programeras för din bil tillkommer detta. Så fråga noga om detta innan du lämnar bilen.
 
Skaffa en felkodsläsare och programmet vag_com då får du en programvara som fungerar till just din bil.
Själv har jag haft hemma både märkes specifika felkodsläsare och ej specifika läsare och resultaten har varit samma fel. Skillnaden i mitt fall är att koderna har sett olika ut men betydelsen (felet) har varit samma , och i dessa fall har man fått googla på koderna. I mitt fall gällde det min bmw som jag har läsare till men jag lånade en läsare från min svågers jobb o testade den för skojs skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.