Har två st gamla Squeezebox radio som har slutat att fungera trådlöst. De får ingen ip-adress från dhcp-servern.
Har provat trådanslutet och då är det inga problem, misstänker därför att problemet är kopplat till mina AP AC Lite. Har regelbundet uppdaterat firmware'n till dem så jag misstänker att något är ändrat där...men vet inte om det är något som kan påverkas i konfig-verktyget...

Radioapparaterna är ju gamla men har som sagt funkat utan problem tidigare men precis samma hårdvara...
Tacksam för ideer...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kolla vilka protokoll som är aktiverade i AP. Det kan ju vara så att dina gamla squeezeboxes vill ha ett äldre nätverksprotokoll som kanske inaktiverats med automatik från en viss uppgradering.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Får dom ip om du tex prova att dela ut från mobilen?
 
Prova att stänga av ”auto-optimize” i Unifi APn.

Nya Wi-Fi protokoll görs bakåtkompatibla så att de kan samexistera utan att ”störa” varandra.
Gamla 802.11.b bör man stänga av i sin AP för att undvika att någon klient råkar använda detta misstag. Det är en rekommendation att stänga av .b när man vill optimera sitt Wi-Fi. Det skänker prestanda för nyare protokoll inte bara genom att ta mer bandbredd, utan också mer signalering och mindre air time kvar för de snabbare protokollen.

Unifi har en auto-optimize feature som gör att gamla .b kan sluta fungera även om .b är aktivt. :oops:

Squeezebox Från 2003 är den första med Wi-Fi och stödjer bara .b standarden.

Gammal HW tex gamla Sonos som bara stödjer .b kan få för sig att byta ner till en hastighet som är lägre än vad Unifi AP auto-optimize tycker är lämpligt och som då inte stöds. (Ger dålig prestanda, låg bitrate men bättre Wi-Fi-uppkoppling.).

Fixing Sonos constant disappearances from a Ubiquiti UniFI WiFi Network
Posted on January 14, 2022
The Fix
(1) Turn off ‘auto-optimize’ (under Advanced settings in the Network settings page).

(2) Turn off the checkbox “2G Data Rate Control” on the Wireless Network page for your WiFi SSID concerned (see images below) to restore working 802.11b WiFi connectivity
Edit: Se upp med optimeringar och finns ”Legacy support”, ”Full compatibility” etc så bör dessa vara på om man vill köra .b prylar. Jag tycker det är bättre att stänga av gamla protokoll helt för att undvika konstiga fel.
Det finns liknande inställningar i min ASUS router.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
johanfa och 3 till
  • Laddar…
Inget varar ju som sagt för Evigt och detta var ju iofs väntat ända sedan övergången till UE boom & div systemförändringar / försämringar…
Men ändå otroligt tråkigt då våra 2 gamla trotjänare här hemma snart får förpassas till Elektronik-kyrkogården😢
Har ju kollat på div liknande enheter genom åren, men inte hittat någon klockren ersättare för Webbradio (nu blir jag tvungen att omvärdera min kravbild😕
Vilken Webbradio kommer ni ersätta med?

Skärmavbild av ett forum, meddelande om nedläggning av UESmartRadio och MySqueezebox.com servrar, instruktioner för användare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två svarta internetradioapparater på mönstrad textilyta, skärmar visar olika radiostationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J johanfa skrev:
Har två st gamla Squeezebox radio som har slutat att fungera trådlöst. De får ingen ip-adress från dhcp-servern.
Har provat trådanslutet och då är det inga problem, misstänker därför att problemet är kopplat till mina AP AC Lite. Har regelbundet uppdaterat firmware'n till dem så jag misstänker att något är ändrat där...men vet inte om det är något som kan påverkas i konfig-verktyget...

Radioapparaterna är ju gamla men har som sagt funkat utan problem tidigare men precis samma hårdvara...
Tacksam för ideer...
 
Det är gamla grejor... Kör gammal Wi-Fi standard. Tydligen finns det en HW bugg angående Wi-Fi, men det finns en liten wifi-poke-server för Linux som ska göra att Wi-Fi inte kopplar ner, lite sent kanske…

Har du kikat på att sätta upp en lokal opensource LMS?
Logitech Media Server is a fully open source server software to power a wide range of audio players. With the help of many plugins, Logitech Media Server can stream not only your local music collection, but content from many music services and internet radio stations to your players.
https://lms-community.github.io/getting-started/
 
Att dra igång LMS:en igen som jag hade tidigt i början för att spela MP3:surprised:r från datorn är inte aktuellt….Nuförtiden vill jag endast lyssna på webbradio…(skämtade med grabben om att han kunde köra LMS på sin dator…eftersom den ändå är igång 16/7 😉
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Att dra igång LMS:en igen som jag hade tidigt i början för att spela MP3:surprised:r från datorn är inte aktuellt….Nuförtiden vill jag endast lyssna på webbradio…(skämtade med grabben om att han kunde köra LMS på sin dator…eftersom den ändå är igång 16/7 😉
Jag tänkte inte tvinga dig att lyssna på gamla MP3. 😉
Jag gillar webbradio/internetradio.
Det blir lite mer levande, roligare än att lyssna på tex Spotify.

Squezeeboxens Internet Radio är i själva verket ett sätt att nå TuneIn och där kan du väl lyssna på det mesta?
https://tunein.com/radio/Bandit-Rock-1019-s25063/
https://tunein.com/radio/Mix-Megapol-Gteborg-1073-s2836/

Annars kan du lyssna på Sveriges Radio till frukost eller på toa eller vart du nu vill förpassa din gamla Squeezebox
https://github.com/ljungberg/sverigesradio/blob/master/README.md

När man installerar LMS ska man kunna välja plugins för tex Tidal och Spotify mm.
TuneIn stöd finns utan plugin.
Men det är kanske lite mycket pillande…?
Man kanske behöver uppgradera programvaran i boxen också?

Version 8.4 kom 25 januari så LMS är inte död
https://lms-community.github.io/lms-server-repository/
Finns som docker image också.
https://hub.docker.com/r/lmscommunity/logitechmediaserver

Tja, det är typiska för många här på forumen att inte svara på vad du faktiskt frågade, utan försöka lösa problemet du 8nte vill ha löst. 🤪

Vi köpte en Pinell internetrado för köket. Vit, blank yta. Galler framför högtalaren. Inget tyg. Bra ljud. Oöm. Gillade den.
Displayens bakgrundsbelysning pajade dock så det är lite svår att fixa internet inställning, passord och så. Ful App men fungerar.
Så nu har jag både stereo och ”köksradio” på kontoret.

Vi har inte hittat någon bra prisvärd ersättare. Frun köpte en tysk köksradio med DAB+ och BT. Ingen dab här.
FM radion tar väl in 3 kanaler… ingen webbradio, med den var ju VIT…🙄 och priset passade en cashcheck.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Hej och supertack att du tar dig tid och förklarar för mig👍.

Mitt inlägg var inte menat som svar till johanfa…utan snarare mer en bekräftelse på den sista meningen att ”dödsstöten” vi ”Squeezers”väntat på med div försämringar under tid Nu verkar inträffa.

Jag har hela tiden trott att LMS körs som/på/i en extern enhet som agerar Server och kommunicerar/spelas upp på Squeezeboxar.
När nu denna server nu stängs ner..så trodde jag att mitt enda alternativ att fortsätta spela upp Webbradio på mina squeezeboxar är att skapa min egen lokala server (på min dator/Laptop eller intel NUC) mha LMS -programvaran och lägga in de plugins & mediastreams jag vill använda mig av/lyssna på. (Som beskrivet i mitt 1:a inlägg)

Men om jag ej behöver skapa egen lokal server, så är det kanon.
Jag läser på & in mig via dina länkar…i väntan på resultatet av server nedstängningen.

Fö så ligger faktisk en Pinell 301 på ”kanske-listan” tillsammans med en Robert Stream L94 (får ju då BT på köpet)👍
 
Nja, sätta upp en LMS server behöver du göra. Du får väl ha en Raspberry pi som står och går.

Alla länkarna forum, GitHub etc.

Jag har några högtalare över. Bland annat en liten tung Audio Pro som jag funderar på att köpa nått kort med BT mm och stoppa in, men vill nog ha något komplett med internet Radio också.... Men det blir nog aldrig av.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Tack för alla svar. Mitt grundproblem var att jag hade lyckats ändrat en nätverksinställning för mina AP AC Lite. Jag använder fortfarande en radio tillsammans med LMS och det fungerar bra.

Man kan tycka att det är obsolet teknik och visst... men samtidigt kan jag tycka att det finns mycket som är bra med en Sq-box som Sonos saknar, den har display, klocka, man kan själv leta upp musik via filhanteringen utan att behöva ha en telefon osv...så jag kan tycka att det är synd att Logitech lade ner systemet och inte fortsatte utveckla det...
 
Hur bra funkar det att hitta och lyssna internetradio?
 
J johanfa skrev:
kan tycka att det är synd att Logitech lade ner systemet och inte fortsatte utveckla det
Å andra sidan är väl LMS den verkliga styrkan med systemet och där avstannade inte utvecklingen, snarare tvärt om.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur bra funkar det att hitta och lyssna internetradio?
Lyssnar på RixFM just nu och kan söka bland kanaler i TuneIn, än så länge...
 
Hej, här kommer en Update ifrån mig:
Velade mellan Roberts istream 3 och Kenwood CR-ST100S.
Valde till slut Kenwooden pga Priset i förhållande till Flexibiliteten & Användarvänligheten.
Mycket nöjd med denna 😀👍
(Röda dekalen är borttagen)
Kenwood CR-ST100S WiFi Smart Radio på ett bord, skärm visar 'Bandit Classic Rock', röd dekal synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om någon är intresserad av 1st Squeezebox classic radio med fjärrkontroll samt/eller 1st UE Smartradio PM:a mig😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.