Hej!

Vet någon om det finns någon prisvärd spygatt med backventil. Skall sitt i en källartrapp utomhus.
Har letat som en galning, skall vara med sidoutlopp 75mm.
 
Tyvärr så måste jag i såfall ner 2.5m, och sedan bör man ju kunna komma åt och inspektera denna.
Visst kanske bästa lösningen, men nu har det bara varit en översvämning på fastigheten på 35 år...
 
Hittade du någonting?

Kanske finns rostfria brunnar (utan vattenlås) med backventil (hittade ingen vi snabb googling dock). Alternativt kanske det går att montera något liknande som corre tipsade om i serie med spygatten du har (mot väggen i källartrappen nersänkt i golvet).

Måste ju finnas någonting kan man tycka, även om man fixar hela källaren med backventiler i golvbrunnar hjälper det ju inte om spygatten i källartrappen börjar välla ur sig bajsvatten.
 
  • Gilla
Secharpun
  • Laddar…
Hittar ingenting känns det som.
Funderar på att tillverka något eget, sneglade lite på denna lösning.
http://www.jafo.eu/produkter/index....or/jafo/oversvamningsskydd-perfekt-240-b.html

Tur som jag har så är det dagvattnet från kommunen som kom in via spygatten.

Lutar snarare åt att jag kanske gjuter igen den. Hela trappen är väl under tak, inget regn eller snö kommer ned dit.

Lättare att hantera än de 3 kubikmeter som stod i trappen och väntade på att få komma in. (tur att det är första gången på 35 år)
 
Låter som om den (och dräneringen) skulle varit ansluten till avloppet istället. Men det är klart om det också går bakvägen blir det mycket värre...

Konstigt att Jafo inte har någon lösning till nuvarande brunnar.
 
Vi har också liknande problem vid en källartrapp, med dagvatten som stiger ur en spygatt vid häftigt regn.

Här måste det finnas ett uppenbart behov av produktutveckling, med god marknad efteråt.
 
  • Gilla
Secharpun
  • Laddar…
Det finns backventiler för både 50 och 75mm rör som man kan sätta efter spygatten.
 
Även Wapro har backventil för 75mm rör: www.wapro.se
 
  • Gilla
Secharpun
  • Laddar…
Wapro har jag haft kontakt med. Men deras lösning var inte billig i och med att jag måste sätta ventilen 2-2,5m under marknivå. De vill att man skall kunna inspektera ventilen. Tror kostnaden var med deras lösning 15´+ moms.

Däremot fanns det ju en golvbrunn med inbyggd ventil i din länk. Kostade 120euro i Tyskland. Klart intressant och prisvärd.
 
Tänkte att jag kanske skulle göra en uppdatering, hittade tillslut en enkel lösning på mitt problem.

Jafo hade en produkt som löste det enkelt för mig. Tyvärr så var beskrivningen lite missvisande på deras hemsida. Då beskrivningen samt bilden var för brunn med vattenlås. Men det visade sig att om modellen slutade med ett -s så var den till en spygatt.

http://www.jafo.eu/produkter/index....or/jafo/oversvamningsskydd-perfekt-160-s.html
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.