Är det någon som har sprutmålat innetak? Gick det bra drog det mindre färg än med pensel/roller? Måste det vara speciell färg?
Kan man sprutmåla utsidan på ett nytt hus? Det verkar lättare och gå fortare eller?
Lotta :-/
 
ingen bra idé att spruta innertak, du måste maskera så mycket mer noga än om du använder rulle, dessutom är det pöligt med spruta (rengörning efteråt, mask o rymddräkt mm).
Utomhus låter sig väl göras, men passa dig om det är tätbebyggt område, färgen kan flyga bra långt om du sprutar mot vinden (inte kul för grannens bil).
 
Brugd skrev:
Utomhus låter sig väl göras, men passa dig om det är tätbebyggt område, färgen kan flyga bra långt om du sprutar mot vinden (inte kul för grannens bil).
Kunde du inte sagt det till vår granne INNAN han rödlackade alla våra tre bilar?
Efter den incidenten så tänker inte ens jag röra en sprutlackeringsgrej om jag inte är hermetiskt tillsluten!
(Kan ju säga att det blev GANSKA dyrt för honom!)
 
ok!
Då låter det som om man får använda rulle iaf.Tackar för era svar iaf.
/lotta
 
Kan rekommendera sprutmålning av lister. Vi har målat alla våra lister med sprut i helgen och jösses vad fort det gick! Och mycket snyggare utan pensellinjer! Vi gjorde detta på vår ännu oinredda övervåning med täckt golv.
 
Målning av stukaturer i tak sprutmålas med fördel då inte mönstret täcks av för tjock färg. Börja spruta stuckisen måla väggar och tak sedan som vanligt.

mvh plexi
 
hotlips_66 skrev:
Är det någon som har sprutmålat innetak? Gick det bra drog det mindre färg än med pensel/roller? Måste det vara speciell färg?
Kan man sprutmåla utsidan på ett nytt hus? Det verkar lättare och gå fortare eller?
Lotta :-/
Våran grannes inhyrda målare sprutmålade sitt paneltak när det satt på plats och det blev kanonbra!
(Vitlaserat). Om det gick mindre färg vet jag inte, men det gick betydligt fortare i alla fall.
 
Trapphuset där min arbetsgivare hyr lokal renoverades nyligen. Där sprutmålade man taket. Jag var förvånad att det inte blev någon dimma som det blir vid typ billackering. En vanlig 10-litershink stod på golvet och et "sugrör" från kompressorn stack ner i hinken. Det såg hiskeligt smidigt ut.

Vi har precis diskuterat det vid fikabordet och jag blev rätt sugen på att sprutmåla vardagsrumstaket på 40 kvm när det väl ska byggas...

Jag tycker det är otroligt svårt att få tak jämnvita utan att få flammighet. Ofta råkar man dra rollern en gång för mycket över färgen så den verkar resa sej. Därmed blir det olika lyster på taket vid solljus.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.